• ראשי
  • /
  • פיברומיאלגיה – ובתי המשפט / עו"ד ענת גינזבורג

פיברומיאלגיה – ובתי המשפט / עו"ד ענת גינזבורג

ביום 12.5.16 חל יום הפיברומיאלגיה הבינלאומי. המודעות למחלה חשובה ביותר. בתי המשפט בישראל עוסקים רבות במחלה בשנים האחרונות, בעיקר בתביעות נפגעי תאונות דרכים וערעורי נכי צה"ל שחלו במחלה תוך ועקב תנאי שירותם הצבאי.

פיברומיאלגיה  –  "דאבת השרירים" היא מחלה כרונית, הגורמת סבל רב לחולים ומטופלת ע"י מומחים לראומטולוגיה. טריגרים ידועים ומוכחים של מחלת הפיברומיאלגיה הן תאונות דרכים, לרבות תאונות דרכים המלוות בטלטול של עמוד השדרה הצווארי ( "צליפת שוט" ), פגיעות פיזיות, דחק נפשי או פיזי, טראומות וכיו"ב ונחשבות תאונות קשות.

מה הם הסימפטומים של מחלת הפיברומיאלגיה?

הסימפטומים של מחלת הפיברומיאלגיה כוללים, בין היתר, כאבים במקומות שונים בגוף, עייפות,  חולשה קשה, הפרעות שינה, כאבי ראש, בעיות קוגנטיביות, ירידה בקשב ובזכרון ירידה קשיים בריכוז, תשישות כרונית ומצבי רוחי ירודים.

לא קל לאבחן את המחלה, ולעיתים נפגעי תאונות דרכים או חיילים לאחר פציעה סובלים מהסימפטומים של המחלה במשך תקופה ארוכה, מבלי שהמערכת הרפואית מאבחנת אותם, עד שהם מגיעים לראומטולוג המאבחן את המחלה. מחלת הפיברומיאלגיה מוכרת ע"י בתי המשפט בישראל כמחלה שנגרמת עקב תאונות דרכים, ארועי חבלה וארועים טראומטיים, וניתנו בשנים האחרונות פסקי דין רבים לפיצוי ניזוקים שחלו בה. בהקשר זה ראוי לציין את התקדים המשפטי שניתן בעניין מחלה זו ע"י ביהמ"ש המחוזי בירושלים, ב-2011, בעניינה של רופאת שיניים שנפצעה מעגלת סופרמרקט בגבה, בעת שערכה קניות וחלתה בפיברומיאלגיה. ביהמ"ש העליון קבע כי קיים קשר בין פגיעה מסוג צליפת שוט, הנגרמת פעמים רבות בתאונות דרכים או בטראומות פיזיות שונות, לבין פריצת מחלת הפיברומיאלגיה. זאת, לאחר שקיבל את חוות דעתו של פרופ' דן בוסקילה, מומחה ידוע שם לראומטולוגיה.

בשנים האחרונות עולה מחלת הפיברומיאלגיה לדיון פעמים רבות בבתי המשפט, בתיקי תאונות דרכים, תאונות שונות אחרות וערעורי חיילים בפני ועדות ערעור נכי צה"ל על אי הכרה במחלה.  בשנים האחרונות נפסקו פסקי דין רבים בערכאות המשפטיות השונות, בהם הוכר הקשר הסיבתי בין הגורמים הנ"ל לבין הניזוקים שלקו במחלה. כך למשלך נפסקו פיצויים העולים על 1 מליון ₪ במקרים של איש הייטק, מורה, רופאה , שחלו במחלה. משרדי ניהל תביעות רבות של נפגעי תאונת הרכבת בצומת רבדים בדרום, שארעה לפני כ-10 שנים, המהווה תאונת דרכים. בתאונה קשה זו נהרגו ונפצעו רבים. מספר לא מבוטל של פצועים חלו במחלת הפיברומיאלגיה לאחר התאונה, ותוצאות מחקר הדגימו כי 15% מהפצועים בתאונה חלו בפיברומיאלגיה!

טראומות עקב פציעות או מאמצים פיזיים ונפשיים

כמו כן, הכירו ועדות הערעורים בביהמ"ש השלום הדנות בערעורי נכי צה"ל בטראומות שנגרמו לחיילים עקב פציעות או מאמצים פיזיים ונפשיים, כגורמים למחלת הפיברומיאלגיה. כמו כן הכירו בתי המשפט במחלת התשישות הכרונית (מחלת היאפים ) – מחלה אחות של הפיברומיאלגיה –  שהטריגרים לפריצתה במקרים רבים הם כשל הפיברומיאלגיה.

משרדי ניהל  ומנהל תביעות רבות של נפגעי תאונות דרכים שחלו בפיברומיאלגיה , וכמו כן של חיילים/ות שחלו במחלה עקב תנאי שירותם.  היות ומדובר במחלה כרונית, חשוב ביותר לחולים  בה למצות את זכויותיהם ולפנות ליעוץ משפטי מוקדם ככל האפשר.

והעיקר- הבריאות!

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן