• ראשי
  • /
  • תביעות נזקי גוף – המדריך המלא להגשת תביעה וקבלת פיצויים

תביעות נזקי גוף – המדריך המלא להגשת תביעה וקבלת פיצויים

תביעת נזיקין

תחום דיני הנזיקין מהווה נדבך מרכזי במשפט האזרחי במדינת ישראל. לרוב, תביעות הנזיקין כוללות מגוון סוגיות משפטיות מתחומים שונים, בהן גם תביעות נזקי גוף. מי שעוסק בדרך כלל בתביעות נזקי גוף הוא עורך דין המתמחה בתחום הנזיקין. עורכי דין אלו מתמחים בתביעות הקשורות בנזקי גוף ובהתנהלות מול חברות ביטוח, מוסדות רפואיים, המדינה, ביטוח לאומי ועוד.

מהי תביעת נזקי גוף?

תביעה בגין נזק גוף מתייחסת לכל תביעה משפטית, בין אם כנגד הפרט או גוף מוסדי\ ציבורי, בגין נזק פיזי ו/או נפשי שנגרם לנפגע. נזק זה עלול להיגרם מסיבות רבות, בהן פציעות ספורט, תאונות עבודה, רשלנות רפואית, רשלנות של העיריה או מוסדות ציבוריים אחרים, נזקי גוף עקב תאונת דרכים, טביעה בים, בבריכה ועוד מקרים רבים אחרים.

כאשר מנהלים תביעה בעקבות נזק גוף יש להוכיח את נסיבות האירוע, בין אם מדובר במשטר אחריות מלא במקרים של תאונות דרכים, קשר סיבתי של רשלנות רפואית, אירוע תאונתי בעבודה בהתאם לחוק הביטוח הלאומי או רשלנות בהתאם לפקודת הנזיקין במקרה של תביעות רשלנות .

בנוסף, יש להוכיח את הנזק שנגרם מאותו אירוע תאונתי\רשלני. הנזק עשוי להיקבע בעזרת חוות דעת של מומחים רפואיים בתחומים הרלוונטים, מומחים רפואיים מטעם בית המשפט, ועדות רפואיות של ביטוח לאומי ועוד.

הנזק, אשר מתורגם לאחוזי נכות רפואית, הינו נדבך מרכזי בגובה הפיצוי בתביעה. לכל תובע יש את המאפיינים האישיים שלו, לרבות גיל, השתכרות, הוצאות בעקבות התאונה, מידת הכאב וסבל ועוד. כאשר מדובר בתביעות בבתי המשפט מכניסים נתונים אלו לתוך "תחשיב נזק" במטרה להוכיח את נזקיו של התובע. ישנן תביעות אשר מערבות שאלות משפטיות ועובדתיות אשר בגינן ההליך המשפטי עשוי לכלול גם ראיות והוכחות בתיק, ובמקרים מסוימים גם בשאלת הנזק.

לסיכום, דיני הנזיקין כוללים בתי משפט שונים, חוקים ותקנות שונים, ומערכת כללים משפטית שונה. המטרה בכל מקרה היא למצות את זכויותיו של הנפגע בצורה מיטבית וזאת בעזרת המערכת המשפטית\מוסדית רלוונטית. על עורך הדין המתמחה בתחום הנזיקין יש לפעול בכל מקרה בהתאם לשיוך המשפטי ובמטרה למקסם את הפיצוי האפשרי ללקוח.

תביעת נזיקין

איך ניתן לדעת האם אני זכאי להתחיל בהליך תביעת נזקי גוף?

בכל מקרה בו נפגע חושב או חושד כי עומדת לזכותו עילת תביעה, עליו לפנות לעורך דין המתמחה בתחום לבירור העניין. באופן כללי, חשוב לשמור את כל המסמכים הרלוונטים, לרבות תיעוד רפואי, מסמכים הקשורים לתאונה או לרשלנות, למשל דו"ח משטרה, דו"ח ניתוח, הוכחות בכתב או צילומים. לאחר מכן לפנות באופן ראשוני לעורך דין אשר יצטרך ללמוד את המקרה ולהחליט האם ניתן להתקדם לעבר הליך משפטי בעקבות נזק הגוף.

כיצד מתנהל תהליך תביעת הנזיקין?

לתהליך תביעת הנזיקין קיימים מספר שלבים מרכזיים. השלב הראשוני והמקדים כאמור הוא שלב איסוף החומר. חשוב שלנפגע יעמוד כלל החומר, לרבות החומר העובדתי והרפואי אשר יסייע בבירור השאלה המשפטית והוכחת הנזק.

לאחר התגבשות הנזק, ניתן יהיה להתקדם לשלב של הגשת התביעה בבתי המשפט הרלוונטיים, בית משפט השלום או בית המשפט המחוזי כאשר מדובר בתביעה מעל 2.5 מיליון ש"ח. במקרים המתאימים יש לצרף חוות דעת של מומחה רפואי ומומחים בתחומים שונים [ למשל מומחה בטיחות\הנדסה כאשר רוצים להוכיח רשלנות בנושא ].

על העורך דין לגבש אסטרטגיה בתחילת התיק, להדריך את התובע, לייצג בערכאות המתאימות , להפנותו למומחים מתאימים ולהשתמש במקצועיותו ונסיונו על מנת למצות את זכויותיו של התובע ככל האפשר.

מול מי מתנהלת התביעה ומהי חובת ההוכחה?

האם אני תובע את הרופא או את המוסד הרפואי? האם תביעות נזקי גוף עקב תאונת עבודה מתנהלות מול ביטוח לאומי או מול המעביד? בואו נעשה קצת סדר בעניינים.

במקרים של תאונות דרכים, יש להגיש תביעה כנגד חברת ביטוח החובה שלה הרכב. במקרים של תאונות בשטח ציבורי\ פרטי, יש להגיש תביעה נגד הגוף הרלוונטי, אשר בדר"כ מבוטח ע"י חברת ביטוח שתייצג אותו בתביעה.

בתחום הרפואי, מוסדות רפואיים מיוצגים ע"י חברות ביטוח ומוסדות של המדינה מיוצגות ע"י חברת הביטח הממשלתית , "ענבל". ברוב המקרים חברות אלו מעבירות את הייצוג לעורכי דין אשר מייצגים את הנתבעים.

במקרים של תאונת עבודה, על הנפגע להגיש תביעה במוסד לביטוח הלאומי . במקרים המתאימים אפשר להגיש תביעה גם נגד המעסיק, וזאת במקרה בו הוא נהג ברשלנות, למשל עקב חוסר הדרכה, חוסר בטיחות, מיגון לקוי במקום ועוד.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן