• ראשי
  • /
  • המלצות לשינוי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

המלצות לשינוי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

לאחרונה עומדת על הפרק הצעה לתיקון חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, חוק שחוקק ע"י הכנסת בשנת 1975.משמעות ההצעה היא כרסום קשה ביותר ובלתי הפיך בזכויות נפגעי תאונות דרכים, העשויה להותיר נפגעים רבים מול שוקת שבורה ללא פיצוי כלל ו/או להפחית באופן ניכר את הפיצויים המגיעים להם. המדובר בהמלצות ועדה שהוגשו השבוע לשר המשפטים, עליה נמנו, בין היתר, נציגי חברות ביטוח, המוסד לביטוח לאומי, משרד המשפטים, קרנית, ונציגי לשכת עו"ד.

כך, בין היתר, עפ"י המלצות הועדה, הגדרת המושג תאונת דרכים בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים תצומצם למקרים בהם התאונה אירעה במקום סלול, שהוכשר לתנועה סדירה של כלי רכב ולא לנסיעה בדרכים שאינן סלולות. המשמעות היא כי מקרים כדוגמת תאונות שאירעו לג'יפ הנוסע בשבילי עפר, טרקטורון הנוסע בחוף הים, אופנוע הרים עליו רכבו בדיונות וכיו"ב    –  לא יוכרו כתאונות דרכים, וזאת בניגוד למצב הנוהג כיום. ומי יפצה נהגים אלה ו/או את בני משפחותיהם ?

המלצות להפחתה מסכום הפיצוי

המלצה משמעותית נוספת מתייחסת להפחתה משמעותית ביותר של מאות אלפי שקלים מסכום הפיצוי המגיע ליורשיו / עזבונו של ניזוק שנהרג בתאונת דרכים. מדובר בניסיון  לשנות  את הלכתו של בית המשפט העליון ( הלכת אטינגר ) משנת 2004 , פסק דין שהפך על פיו את סכומי הפיצוי ששולמו עד אז לעזבונו של אדם שנהרג בתאונת דרכים.  בפרשת אטינגר הפך ביהמ"ש העליון את הפסיקה שהיתה נהוגה מימים ימימה, לפיה ניתן פיצוי מזערי של עשרות אלפי שקלים לכל היותר לעזבונו של אדם שנהרג בתאונת דרכים כגון רווק/ה ללא תלויים. ההלכה המנחה מאז הלכת אטינגר  היא כי לעיזבונו של אדם שנהרג ללא תלויים, ואפילו יהא זה תינוק/ ת, ישולמו פיצוי עבור השנים שהיה המנוח/ה משתכר עד גיל 67 . חברות הביטוח לא היו שבעות רצון, בלשון המעטה, מפסק הדין בעניין אטינגר, אולם הלכה חשובה זו תיקנה עוול מהותי שנגרם למשפחות הרוגי תאונות דרכים, שעה שפוצו עד אז בסכומים מגוחכים. מאז פרשת אטינגר הפיצויים שנפסקו לעיזבון נעו, בהתאם להשתכרות  המנוח או כושר  השתכרותו העתידית בין 700,000 ₪ ל- 1,500,000 ₪.  כאמור, חברות הביטוח לא היו מרוצות, בלשון המעטה, מפסיקה זו, ואת התוצאות אנו רואים היום – נסיון להגביל את סך הפיצוי המגיע לעיזבון במקרים כאלה עד תקרה של 290,000  בלבד!!!

המלצה נוספת בדו"ח ועדת המעקב היא לצמצם את תחולת חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כך שתאונה בה מעורב רכב חונה ללא נהג לא תחשב כתאונת דרכים. כך למשל, במקרה בו ילד הרכוב על אופניו יתקל במשאית שחונה במקום אסור וחשוך – לא ניתן יהיה לתבוע את נזקיו מחברת הביטוח של הרכב!!

פגיעה בכיס הנפגעים מתאונות

הניסיון לבצע שינוי כה משמעותי בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, שהוא חוק סוציאלי ביסודו, להגביל את זכויות נפגעי תאונות דרכים , לצמצם את גובה הפיצוי לו זכאים הנפגעים ולכרסם בו,  יגרום הלכה למעשה להותרת נפגעים רבים,  נכים, הרוגי תאונות דרכים ומשפחותיהם, בחסרון כיס ובמצב בו יעמדו בפני שוקת שבורה. בכך יפגע עקרון העל של דיני הנזיקין   –  הניסיון להחזיר את מצב הניזוק /ואו משפחתו לקדמותו, בין היתר באמצעות הפיצויים שיתקבלו מחברת הביטוח. המלצות הועדה במידה ותתקבלנה, תשחקנה לידיהם של חברות הביטוח, ותגרומנה לנזק בלתי הפיך לציבור נפגעי תאונות הדרכים בישראל. יש לקוות כי כנסת ישראל, באם תידרש לדון בהצעת חקיקה המתייחסת להצעות ועדת המעקב, תדע להגן על ציבור הנפגעים והפצועים, ולא להיכנע ללחצים כאלה ואחרים.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן