• ראשי
  • /
  • חברת הביטוח שלחה חוקר? – כל מה שצריך לדעת!

חברת הביטוח שלחה חוקר? – כל מה שצריך לדעת!

שאלות ותשובות בנושא תביעות רשלנות רפואית עקב איחור באבחון /עו"ד ענת גינזבורג
צילום בחשאי

חברת הביטוח  שלחה  אליכם חוקר בעקבות הגשת תביעה. מה לעשות? – עו"ד ענת גינזבורג

נפגעתם בתאונת דרכים, בתאונה בעבודה, הגשתם תביעה לביהמ"ש. חיש קל יגיע לביתכם חוקר מטעם חברת הביטוח. מה לעשות?
ראשית , עליכם לדעת כי אין כל חובה לשתף פעולה עם החוקר. אינכם חייבים כלל ועיקר לשוחח איתו. בהנחה שהגשתם את התביעה באמצעות עו"ד, התקשרו לעו"ד ומסרו לו שחוקר התקשר ומבקש לשוחח איתכם, ובקשו את הנחיותיו. ברוב המקרים ינחה אתכם  העו"ד מטעמכם שלא לשוחח עם החוקר. שום טובה לא תצמח מכך. להיפך.

האם  החוקר חייב להציג עצמו כמי שנשלח ע"י חברת הביטוח?

האם מותר לו להתחזות ולבדות סיפור כיסוי על מנת להכנס לביתכם ולתחקר אותכם על התאונה ומצבכם היום?

 ת. עפ"י חוק  חוקרים פרטיים ושירותי שמירה התשל"ב – 1972, סע' 3 – "לא יעסוק אדם כחוקר פרטי אלא אם יש בידו רשיון לכך" – דהיינו, חוקר פרטי חייב להיות בעל רשיון. עפ"י החוק נאסר עליו להתחזות. סע' 3(3)  לתקנות החוקרים הפרטיים ושירותי שמירה ( אתיקה מקצועית ) התשל"ג –  1972 קובע כי "חוקר פרטי לא יתחזה כשליחו של אדם פלוני או כמי שפועל מטעמו". 

החוקר שוחח עם ילדיכם?

 דעו כי אסור לחוקר פרטי לשוחח עם קטין, דוגמת ילדיו של נפגע.

הגשתם תביעת נזיקין.  כיצד תזהו חוקר פרטי שמתחקה על עקבותיכם ?

במידה ומתקשרים ו/או מגיעים לביתכם אנשים שאינכם מכירים ו/או אנשי שירות שלא הזמנתם, ו/או עורכי סקרים למיניהם – קחו בחשבון כי יתכן מאד שמדובר בחוקרים פרטיים. אל תכניסו אותם לביתכם ואל תשוחחו איתם.  לא פעם מתקשרים לקוחות משרדנו  ומספרים על טלפונים " מוזרים " שברור על פנים כי מדובר בנסיון לחלץ מהם מידע. למשל, שיחה בה ניסתה המתקשרת להציע מנוי בקנטרי קלאב במחיר מוזל לנכה שנפצעה קשות בתאונת דרכים, ואף ניסתה לחלץ ממנה מידע על הרגלי הספורט שלה , שיחה בה סופר ללקוחה כי זכתה בסוף שבוע במלון, מה שלא היה ולא נברא, על מנת שניתן יהיה לצלמה ולהתרשם מיכולת הניידות שלה וכיו"ב.

האם כדאי לשתף פעולה עם החוקר?

חברת הביטוח שולחת כרוטינה חוקר פרטי במקרה של תביעת נזיקין. החוקר יכול לצלם את הנפגע ברשות הרבים מחד, אולם מאידך הנפגע אינו חייב לשתף עימו פעולה כלל ועיקר. שום תועלת לא תצמח לנפגע משיחה עם החוקר. במועד הבאת הראיות בתביעת הנזיקין מגישות חברות הביטוח פעמים רבות " דו"ח חוקר " המבוסס על חקירת הנפגע, ואין כל סיבה  לשתף פעולה עם החוקר שלאחר מכן יגיש לביהמ"ש דו"ח המבוסס על החקירה. יש לקחת בחשבון שמצד אחד עומד  נפגע, נכה, ולעומתו חוקר משופשף ומיומן, כך שיחסי הכוחות אינם שווים.

אם החוקר התחזה ו/או לא היה בעל רשיון? האם דו"ח חקירתו קביל בביהמ"ש?

מוכר היטב מקרה בו חוקרת פרטית הגיעה לנפגעת לביתה, שוחחה עימה, והקליטה את השיחה ( תא ( י-ם ) 2176/08 טוויל נ' אלסנוק, ביהמ"ש מחוזי בירושלים. חברת הביטוח ביקשה להציג את ממצאי החקירה, אולם ביהמ"ש קבע כי ממצאי החקירה אינם קבילים כראיה, היות והושגו תןך פגיעה בפרטיותה של התובעת, ובניגוד לחוק הגנת הפרטיות. הסתבר כי לחוקרת לא היה כלל רשיון לעסוק כחוקר פרטי, אלא היתה רק מתמחה. זאת ועוד היא הציגה עצמה כנציגה של עמותה לזכויות אדם המסייעת לנזקקים ואף הבטיחה לתובעת כי תמצא לה עבודה… נקבע כי מדובר התנהגות פסולה, וכי הדעת אינה סובלת שחוקרים פרטיים ידלו מידע ממי שנפגעו בגופם באמצעות התחזות.. וכי מדובר בהתנהלות חסרת הגינות המנוגדת לתקנות החוקרים הפרטיים ושירותי שמירה ( אתיקה מקצועית ) התשל"ג – 1972 הקובעת כי "במילוי תפקידיו יפעל חוקר פרטי לטובת לקוחו בנאמנות, מסירות והגינות".

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן