• ראשי
  • /
  • האם אני תובע את הרופא או את המוסד הרפואי?

האם אני תובע את הרופא או את המוסד הרפואי?

העלייה הגדולה בכמות התביעות בתחום הרשלנות הרפואית המוגשות בבתי המשפט בשנים האחרונות הינה חופפת גם למגוון הגדל בזהות הנתבעים. אנו מדברים על עלייה של לא פחות מ-30% תוך עשור במספר התביעות שהוגשו על רשלנות רפואית. לצידו עומד נתון נוסף שצמח בעשור האחרון – סכום הפיצוי. בשנת 2015 שולמו לתובעים למעלה משני מיליארד שקלים.

פעמים רבות אירוע אשר נטען "כרשלנות רפואית" יופנה לרופא ספציפי אשר היה אחראי לניתוח, מעקב או אבחון. עם זאת, חשוב לדעת כי התביעות לבתי המשפט מוגשות בדרך כלל נגד מוסדות רפואיים ולא נגד רופאים [ אף על פי שאותם רופאים עשויים להיות מצוינים בתביעה כנתבעים גם כן ] . זאת, מאחר שהמוסדות הרפואיים חבים באחריות שילוחית והם המעסיקים של הרופאים. לפניכם מידע מועיל בנושא של רשלנות רפואית.

הקהילה הרפואית בישראל ובעולם נעה בהדרגה לעבר מודל שבו טיפול בחולים אינו רק טיפול פרטני, אלא גם מהווה יצירת מסגרת מוסדית בטוחה ויעילה לקהילה. כחלק מההתפתחות של המודל העולמי ליצירת רפואה טובה יותר, קורה גם שמטופלים תובעים בגין רשלנות רפואית. כמובן שלא מדובר על מקרים בהם נזק נגרם בזדון למטופלים, אלא מדובר על מקרים בהם רופאים עשויים להתרשל בתפקיד ולהוביל לנזק בריאותי אצל מטופל אשר יותירו עם נכות. כאשר מוגשת תביעת רשלנות רפואית לבית המשפט, התביעה יכולה להיות מופנית הן למוסד הרפואי והן כלפי הרופא המטפל שגרם את הנזק למטופל.

ועדות רפואיות

מה נחשבת רשלנות רפואית? 

כמה דוגמאות לרשלנות רפואית כוללות תרגול רשלני של רופאים ואחיות, אי מתן טיפול הכרחי ואי אבחון מחלה, מתן טיפול תרופתי לא נכון על ידי רופא או רוקח, גרימת פציעה או מחלה ועוד. כאשר אתם שוקלים לתבוע את הרופא בגין רשלנות רפואית, חשוב לדעת על מה בדיוק אתם תובעים. 

יש לתבוע על התנהלות רשלנית של הרופא ולא על ההתנהלות של המוסד הרפואי עצמו. ייתכן שהמוסד הרפואי יישא באחריות, אך אתם בד"כ מגישים תביעת רשלנות רפואית בנפרד מהרופא למטרה זו. צריכים מידע נוסף? נותרתם עם תהיות כאלו ואחרות לגבי תביעת רשלנות רפואית? אנו ממליצים לקבל סיוע של עו"ד רשלנות רפואית. קבעו פגישת היכרות, ספרו לו מה המקרה שלכם וקבלו ייעוץ נוסף.

הגשת כתב תביעת רשלנות רפואית – כנגד מי? 

אנו עדים כיום לעלייה גדולה של ניתוחים בתחומים שונים, לרבות בתחומים אסתטיים, רפואה מונעת, ניתוחים בריאטריים ועוד. חלק מהניתוחים הנ"ל מבוצעים באופן פרטי ע"י רופאים פרטיים ומוסדות רפואיים פרטיים. הנ"ל חושף גם רופאים באופן פרטי לתביעות רשלנות רפואית ולא כחלק ממוסד רפואי, כגון בית חולים או קופת חולים.

אנו עדים למקרים בהם הייתה רשלנות מצד רופא פרטי או רופא משפחה אשר גרמה לנזק. לעיתים הנתבע ירגיש שלא "בנוח" לתבוע את אותו רופא ולכן חשוב להזכיר לו כי הנתבע הוא המוסד הרפואי אליו הרופא משתייך ואם מדובר ברופא פרטי יש לו בכל מקרה פוליסת ביטוח אשר מיועדת למקרים מסוג זה.

חשוב לדעת כי המוסדות הרפואיים ורופאים פרטיים מבוטחים ע"י חברות ביטוח בפוליסות אחריות מקצועית. מקום בו מוגשות התביעות נגד אותם רופאים \ מוסדות – חברת הביטוח נכנסת לנעלי הנתבע ומנהלת את ההליך המשפטי. ישנם בתי חולים ממשלתיים אשר מבוטחים ע"י "ענבל" – קרן ביטוח ממשלתית וישנם בתי חולים אשר מבוטחים כחלק מהיותם שייכים לגופים המאגדים קופות חולים, למשל שירותי בריאות כללית.

מרבית התביעות מוגשות נגד בתי חולים או קופות חולים. ישנם מקרים בהם הרשלנות הרפואית נגרמת כתוצאה מאירוע/הליך בודד, למשל ניתוח שנעשה באופן רשלני או אבחון נקודתי שגוי כאשר אדם מגיע למיון, ומאידך ישנם מקרים בהם הרשלנות נמשכת על פני זמן ארוך יותר כתוצאה מכשל מערכתי של המוסד הרפואי. למשל איחור באבחון של סרטן אשר מתפספס לאורך זמן ע"י המערכת, חוסר בהעברת תקשורת ומידע בין מחלקות שונות בתוך גופים או בין גופים , למשל מידע שלא מועבר כראוי בתוך קופת חולים, בין רופאים שונים ומכוני הדמיה או מידע שלא מועבר כראוי בין קופת חולים לבית חולים, לדוגמא במקרה בו מטופל נבדק בבדיקת הדמיה בביה"ח והמידע לא עובר כראוי לקופ"ח.

האם כדאי להגיע לפשרה בתביעת רשלנות רפואית?

בשני המקרים, אף על פי שבחלקם יהיה אחראי לרשלנות רופא אחד ובחלקם מערכת שלמה, הגוף אשר נגדו תוגש התביעה יהיה המוסד הרפואי עצמו מפאת האחריות השילוחית כאמור. בשני המקרים, מסגרת התביעה זהה. לכתב התביעה יש לצרף חוות דעת רפואית אשר קושרת בין הרשלנות לבין הנזק, וכן אומדת את הנזק. בנוסף יש לפרט בכתב התביעה את הטעמים המשפטים אשר טוענים לרשלנות. חשוב לדעת כי מרבית התביעות [ מעל 85%] נגמרות בפשרה/גישור לאחר הגשת התביעה. חלקן הקטן של התביעות נגמרות בפסק דין של בית המשפט לאחר הוכחות.

אל תמהרו לתבוע – קחו את הזמן ובדקו לעומק את המקרה

שימו לב, לעולם אל תמהרו להגיש את התביעה אם אינכם יודעים נגד מי להפנות אותה. אם יש משהו אחד שבתי המשפט בישראל לא מעריכים הוא בזבוז זמן. הגשת כתב התביעה חייבת להיות מדויקת, אתם חייבים לדעת את מי אתם תובעים, חייבים לדעת את סך התביעה, את כל הפרטים הקטנים ועוד. אם אין באפשרותכם להשתלט על כתב תביעת רשלנות רפואית, קבלו סיוע מאת עו"ד. אם בית המשפט יגלה שבזבזתם לו את הזמן, הוא עשוי לא רק לפסוק לרעתכם, אלא גם לחייב אתכם בפיצויים או בקנסות כאלו ואחרים.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן