• ראשי
  • /
  • מתי נשקול פניה לעורך דין בנושא רשלנות רפואית?

מתי נשקול פניה לעורך דין בנושא רשלנות רפואית?

סיכון בניתוח קיצור קיבה

נפגעתם כתוצאה מרשלנות רפואית? עורכי דין המתמחים ברשלנות רפואית מהווים את המענה המשפטי הראשוני והמקצועי ביותר במקרים בהם נגרם ללקוח נזק גופני או נפשי עקב התנהלות רשלנית מצד הגוף המטפל.

משרדי עריכת דין שעוסקים בתחום הרשלנות הרפואית אחראים על הגשת בקשות התביעה לפיצויים, וכן על תהליך הייעוץ והליווי המלאים של הלקוח מול חברות הביטוח, הצוותים הרפואיים והוועדות הרפואיות כמו ועדות ביטוח לאומי, ועדות רפואיות לפטור ממס הכנסה או אגף שיקום נכי צה"ל.

באילו מקרים מסייע עורך דין רשלנות רפואית?

כשאנו עוסקים בתחום הרשלנות הרפואית, מדובר בקשת די רחבה של מקרים ואירועים רפואיים שיכולים להוביל למקרים של גרימת נזק פיסי ולתביעה מצד המטופל. לפניכם מספר נסיבות נפוצות בגינן קיימת עילה לתביעה על רשלנות רפואית:

רשלנות רפואית בניתוח – מדי יום מוגשות תביעות רבות לבתי המשפט עקב מקרים של רשלנות רפואית בבתי החולים. בין היתר, מגיעות התביעות על רקע גרימת נזק רפואי חמור במהלך ניתוחים. פריקת מרפק הברך במהלך ניתוח, צניחת רגל עקב נזק עצבי בעמוד השידרה, פגיעה עצבית בניתוח בכתף, וגם הותרת שדיים מעוותות או ניתוחי אף שהותירו צלקות הן רק חלק מהדוגמאות הבולטות לסיבוכים בלתי צפויים בניתוחים.

 

רשלנות רפואית במהלך הלידה – פרוצדורות חירום רפואיות במהלך לידה תופסות נתח נכבד ממקרי הרשלנות הרפואית. מדובר בפעולה טבעית שמתבצעת מדי יום בבתי החולים, אך עם זאת גם גוררת אחריה לא מעט מקרים כואבים של נזק פיסי חמור ואף גרימת מוות ברשלנות לאם או לעובר.

היכן אנו עדים לרשלנות רפואית בלידה? הפעלת קלוקלת של אמצעים מכאניים (לידת    ואקום למשל) שגורמת נזק לעובר, התעלמות ממצוקה עוברית (האטת דופק העובר למשל), גרימת קרע ברחם, פרע כתף של העובר, וגם מקרים בהם נגרם נזק מוחי בלתי הפיך לתינוק מהווים עילה משמעותית לתביעת פיצויים נגד הגורמים הרפואיים.

מלבד אלו, עורך דין רשלנות רפואית מטפל גם במקרים של רשלנות רפואית במהלך ההריון, רשלנות רפואית במהלך אבחון (בדיקות הדמיה למשל), בטיפול נפשי ועוד.

מהם ערוצי הסיוע הנפוצים בתחום הרשלנות הרפואית?

עורך דין מומחה לרשלנות רפואית עשוי לסייע בעת הגשת התביעה. למעשה, במצבים רבים הוא מהווה כוח סמכותי קריטי שיכריע את כף המאזניים. באם המטופל או מי מבני משפחתו נפגעו בעקבות מקרה של רשלנות רפואית, רצוי להתייעץ כבר מן ההתחלה עם עורך דין מוסמך.

נקיטת הצעדים נגד חברות הביטוח והועדות הרפואיות עלול להיות ארוך ומייגע, ולכן גם דורש יד מקצועית ומנוסה שתבטיח מימושן עד תום של הזכויות המשפטיות של הלקוח.
בין היתר, מסייע עורך דין לרשלנות רפואית בליווי הראשוני של הלקוח ובהערכת שווי התביעה, במהלך ההכנות לתביעה, מעבר על התיק ועל המסמכים הרפואיים הנדרשים והופעה בכל הועדות הרפואיות בתור המייצג של הלקוח.

באותה הנימה, ראוי לציין כי לעיתים התביעות בתחום הרשלנות הרפואית עשויות להיות מורכבות. הועדות הרפואיות חורצות לא פעם את גורלם של הנפגעים בצורה לא הוגנת, אך ורק בגלל שלא היו מודעים עד תום לזכויות המשפטיות שלהם ולא יכלו להיאבק לבדם מול המערכת. לשם מקרים אלו, רצוי לשכור את שירותיו של עורך הדין אשר מתמחה בתביעות רשלנות רפואית ומעורה בחוקי זכויות החולה.

 

באילו מקרים קיימת עילה לתביעה רפואית?

בטרם יסתייע הלקוח בשירותיו של עורך הדין, עליו להבין תחילה אם קיימת הלגיטימציה להגשת כתב תביעה בגין רשלנות רפואית. הבדיקה יכולה להיעשות במסגרת תהליך הייעוץ המשפטי של עורך הדין, בסופה ניתן יהיה להגיע לכלל החלטה – האם קיימת עילה לתביעה.

מאחר וכל מקרה לגופו, הבדיקה עשויה להיות מורכבת ומאתגרת. במקרים רבים, הבדיקה  תיעשה על ידי הגשת התיק המסמכים הרפואיים למומחי רפואה רלוונטיים שיבדקו את מידת הרשלנות.
אלו הם חלק מהסיבות בגינן קיים העילה לתביעת רשלנות:

  • שימוש לא נכון בציוד רפואי עקב חוסר מיומנות או חוסר מקצועיות.
  • הותרת ציוד רפואי בגוף המטופל
  • השהייה של טיפול רפואי הכרחי
  • קיצור תוחלת החיים של המטופל
  • אובדן סיכויי החלמה
  • קבלת טיפול מיותר
  • פגיעה באוטונומיה – למשל אי העברת מידע או הסבר מספק אודות ניתוח והסיכונים הכרוכים בו. במקרים אלו, לא ניתן למטופל החופש להחליט בעצמו מאחר ולא כל הפרטים גלויים בפניו.
  • היעדר הסכמה מדעת (לפי חוק זכויות החולה)

 

את ההחלטה הסופית יקבל בסופו של דבר בית המשפט לאחר אבחנה מקיפה של תיק המטופל ושמיעת חוות הדעת של הועדה הרפואית.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן