• ראשי
  • /
  • הגשת תביעה, ערעורים ואחוזי נכות – איך מתנהל תביעה מול משרד הביטחון

הגשת תביעה, ערעורים ואחוזי נכות – איך מתנהל תביעה מול משרד הביטחון

כל חייל או חיילת בשרות סדיר, קבע או מילואים, אנשי מערכת הביטחון, סוהרים ושוטרים, זכאים להגיש תביעה למשרד הביטחון, אם נגרמה להם נכות, פציעה או מחלה במהלך או עקב השירות. 

ניתן להגיש תביעה על נכות פיזית וכן נפשית. הפגיעה יכולה להיגרם בשל פציעה בקרב, אימון, תאונה. נכויות אורתופדיות שנגרמו במהלך אימונים שדרשו מאמצים פיזיים קשים כמו: מסעות, אימונים בשטח ועוד. 

בנוסף ניתן לתבוע הכרה בנכות במחלות שהתפרצו במהלך ועקב השירות הצבאי כמו פסוריאזיס, אסטמה, אפילפסיה, כליות, פיברומיאלגיה, סוכרת נעורים ועוד. הכרה בנכות על רקע נפשי כתוצאה מהלם קרב. מחלות נפש שהתפרצו במהלך השירות. מחלה שהחמירה בגלל תנאי השירות טיפול רפואי שלני לקוי ועוד. 

תביעה להכרה בנכה צה"ל, חייבת להיות מוגשת בצורה מקצועית ע"י עורך דין נכי צה"ל מומחה בתחומו. 

עו"ד נזיקין

הגשת תביעה להכרה בנכי צה"ל 

עורך דין נכי צה"ל, יגיש את התביעה למשרד הביטחון אגף השיקום, והתובע יוזמן לעמוד בפני וועדות רפואיות שתפקידן לקבוע אם הנכות המבוקשת קשורה לשירות, נגרמה עקב תנאי שירות או כזו שהחמירה במהלך השירות. אם התביעה נדחית- אזי על החייל לערער בפני וועדת ערעורים נכי צה"ל בתוך 30 יום. 

לתביעה יצורף תצהיר בשבועה, תצהירים ועדויות של חיילים ששירתו עמו והתיק הרפואי שלו טרום הגיוס. אם התביעה מוגשת בגין פציעה, יש לצרף דו"ח מפורט אודותיה, ואישור של מפקדיו על האירוע המדובר.

אם מדובר על נכות נפשית, יש לצרף מסמכים המוכיחים כי קודם לשירותו הצבאי הוא לא סבל משום בעיה נפשית.  להצהרה כזו יש לצרף מסמכים תומכים ממורים, מנהל בית ספר, תעודות ועוד. יש מקרים בהם רצוי להצטייד בחוות דעת של מומחה רפואי. 

ערעורים על אחוזי הנכות

במידה ואחוזי הנכות אינם תואמים את הפגיעה או הפציעה, ניתן לערער על כך לוועדה רפואית לערערים בתוך 45 יום מקבלת החלטת הוועדה הרפואית. כמו כן ניתן להאריך את המועד לערעור ב-60 ימים נוספים. 

אם מצבו של חייל מוכר כנכה צה"ל ומצבו הרפואי החמיר, הוא זכאי להגשת בקשה לבדיקה חוזרת ע"י ועדה רפואית ולבקש העלאה של דרגת הנכות. 

תביעה להכרה כנכה צה"ל מתיישנת בתוך 3 שנים ממועד שחרורו משירותי הצבאי, אולם אין התיישנות לגבי בעיות רפואיות חדשות הנובעות מטיפול שקיבל, לטראומה במהלך לחימה וכיו"ב.

במידה והתביעה להכרה בנכה צה"ל נדחית, עליו להגיש ערעור בתוך 30 יום לוועדת ערעורי נכי צה"ל. במקרים כמו למשל שנמצאה עדות חדשה המוכיחה את הקשר הסיבתי בין הנכות לשירות הצבאי, אפשר להגיש בקשה לפתוח את התיק מחדש לפי תקנה 35. 

העדות יכולה להיות עדות ראייה של חבר לפלוגה או לבסיס, תיק רפואי שיש בו הוכחות לקיומה של פציעה שהתרחשה, חוות דעת התומכת בקשר שבין הנכות לבין השירות.

נכה צה"ל בשיעור של 20% לצמיתות ומעלה זכאי להטבות רבות

נכה צה"ל בעל דרגת נכות קבועה של 20% ומעלה, יקבל עפ"י חוק הנכים (תגמולים ושיקום) התשי"ט-1959 והתקנות שהותקנו מכוחו, הטבות שונות לשיקום ולטיפולים רפואיים וכן בין השאר: לימודים לתואר ראשון במוסד להשכלה גבוהה, הכשרה מקצועית. מימון השלמת בגרויות. לימודים במכינות קדם אקדמיות ועוד.

אגף השיקום מכסה את שכר הלימוד או ההכשרה המקצועית, ובזמן הלימודים משולמת לו קצבת קיום חודשית. אם ירצה לרכוש דירה שהיא דירתו הראשונה, יוכל לקבל הלוואות, מענק נישואין, הלוואות לשיקום עצמאי, הנחות במס רכישה, ארנונה, מענק תשלום מס הכנסה, השתתפות בשיחות טלפון, החזרי מס על קניית מכשירים חשמליים ועוד. 

גם נכה צה"ל בחופשה יכול להגיש בקשה להכיר בו בנכה צה"ל, במידה והוחמרה נכותו במהלך 14 יום בהם שהה בחופשה מאושרת, ובלבד שהוא בעל 20% נכות לצמיתות. 

נכי צה"ל בעלי 20% אחוזי נכות זכאים גם לטיפול נפשי במידה והם סובלים גם מנכות נפשית,  או אם הנכות הפיזית מקשה על תפקודם. במקרה של פגיעת ראש או פגיעה נפשית הם זכאים גם לשיעורי עזר ולשירותי חונכות. 

מתי מגישים בקשה להחמרת מצב?

בקשה להחמרת מצב, ניתן להגיש במידה והתגלו תופעות או פגיעות, הנגזרות מנכותו המוכרת של נכה צה"ל. על כן הוא יוזמן לוועדה רפואית כדי לבקש העלאה של אחוזי הנכות. יש להגיש בקשה ולצרף תיעוד ומסמכים המעידים על ההחמרה. אם ניתן- חשוב לצרף חוות דעת של מומחה רפואי.

כדי להתכונן נכון לוועדה הרפואית וכדי להגיש תביעה מבוססת, אליה מצורפים על המסמכים הדרושים, רק משרד עורך דין נכי צה"ל הבקיא בהגשת תביעות כגון אלה ובעל ניסיון רב, יוכל ללגרום לנפגע לקבל את מלוא זכויותיו. 

מהי נכות מוסבת?

נכות מוסבת היא פגיעה, שהתפתחה עקב נכות קיימת ומוכרת. לדוגמה. התפתחות של מחלת הסוכרת עקב הלם קרב. נכויות אלה מוגדרות כנכויות מוסבות לנכות המוכרת. 

על פי תקנה 9 (א) לתקנות הנכים תש"ל 1969, מוגדרת נכות מוסבת כפגימה "הנובעת באופן בלתי אמצעי מהפגימה המוכרת של הנכה במשרד הביטחון, אף אם איננה נובעת באופן בלתי אמצעי מחבלה, מחלה או החמרה של מחלה שאירעו בזמן השירות ובגללו".

הוועדה הרפואית יכולה לקבוע על פי תקנה 9 (ג) כי אין קשר בין המחלה שפרצה לבין הנכות, אבל כן נמצא קשר סיבתי למשל בינה לבין טיפול תרופתי שקיבל הנפגע במהלך שירותו הצבאי, לצורך טיפול במחלה כרונית. 

תביעה להכרה בנכות מוסבת, איננה מוגבלת בזמן משום שאין לדעת מתי עלולה לפרוץ  מחלה או כל בעיה בריאותית אחרת, וזה גם יכול לארוך שנים. כדי להוכיח נכות מוסבת יש צורך בהוכחות מדעיות ורפואיות המוכיחות את הקשר הסיבתי. 

הגשת תביעות לנכות, ערעור ועוד- רק ע"י עורך דין מומחה בתחום 

עורך דין נכי צה"ל הוא הכתובת להגשת תביעה לקבלת אחוזי נכות, החמרת נכות, נכות מוסבת, ערעורים, ייצוג בוועדות רפואיות, ייצוג בבתי משפט, ערעורים לוועדות רפואיות עליונות ועוד. מדובר על הליך המחייב מקצועיות והבנה. היכרות עם משרד הביטחון אגף התגמולים ועוד. ונחזור אליך

רק עורכי דין מומחים בתחום ובעלי ניסיון, יוכלו לגרום לכך שתקבלו את מלוא זכויותיכם, תוך ניהול תביעה ללא פשרות,  מול גופים קשיחים ובירוקרטיים כמו: משרד הביטחון, משרד התחבורה, המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות ועוד.

לא מומלץ להגיש תביעות בגין נכות צה"ל, ערעור ועוד ללא ייצוג של עורך דין מקצועי בתחום. 

המאמר לא מהווה תחליף לייעוץ משפטי ומהווה תיאור כללי בלבד

קראו גם על: עורך דין נפגעי טרור 

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן