• ראשי
  • /
  • איך לדעת שאתה זכאי לתביעה ברשלנות רפואית?

איך לדעת שאתה זכאי לתביעה ברשלנות רפואית?

זכאות לתביעה על רשלנות רפואית

מספר התביעות בנושא רשלנות רפואית שמוגשות לבתי המשפט במדינת ישראל ממשך לטפס. בשנים 2010–2016 הוגשו בישראל בסך הכול 10,964 תביעות אזרחיות נגד מוסדות רפואיים בגין רשלנות רפואית, ובמהלך השנים חל גידול במספר התביעות, מ-1,109 בשנת 2010 ל-1,985 בשנת 2015 [ ע"פ דו"ח שהוגש לכנסת בשנת 2017 ].  אמנם עם השנים הרפואה מתקדמת , טכנולוגיות וטיפולים חדשניים משתלבים בעולם הרפואי, אפליקציות שונות וחדישות מנטרות אחר מצב החולים, אך גם קצב גידול האוכלוסייה מטפס,  בתי חולים מצויים בעומס תמידי ובחוסר כוח אדם [בפרט בשנים אלו של הקורונה], נערכים ניתוחים רבים שפעם היו פחות שכיחים, לרבות ניתוחים בריאטריים וקוסמטיים ומקרים רבים מותירים נפגעים כתוצאה מרשלנות רפואית. 

החל מרשלנות רפואית בעת ביצוע ניתוחים, רשלנות במעקב הריון או לידה, ורשלנות באבחון הן חלק מסוגי הרשלנות אליהם אנו נחשפים מדי יום. 

 אך כיצד נוכל לדעת נפגענו כתוצאה מרשלנות רפואית? מתי הלקוח זכאי להגיש תביעה כנגד הגורם הרפואי? וכיצד מסייע ומלווה עורך דין רשלנות רפואית את הלקוח לאורך שלבי התביעה השונים?

בדיקת הזכאות להגשת תביעה בעזרת עורך דין לרשלנות רפואית

רבים מאתנו עלולים למצוא עצמם לא פעם בסיטואציה לא נעימה מול רופאים פרטיים, מוסדות רפואיים וגורמי רפואה אחרים.  במקרים הפשוטים והקלים יותר, החוויה השלילית תיגרם עקב חוסר שביעות רצון או התנהגות בלתי הולמת מצד הגוף הרפואי המטפל. 

עם זאת, בלא מעט מקרים, עלול הציבור הרחב למצוא עצמו בסיטואציות מורכבות הרבה יותר שדורשות בחינה משפטית עמוקה יותר של המתרחש. עורך דין מנוסה וותיק בתחום יידע "לשים את האצבע" ולראות האם אכן התרחש מקרה של רשלנות רפואית. צריך לזכור כי לא כל מקרה שאירע וגרם לעוגמת נפש או לנזק אחר נכנס לגדר "רשלנות רפואית". רשלנות רפואית פירושה מתן שירותים רפואיים תוך סטייה מרמת הזהירות הסבירה, כאשר סטייה זו גרמה נזק למטופל, שלא היה נגרם אלמלא סטייה זו

משרד עורכי דין המייצג מקרים של רשלנות רפואית הוא האחראי לבחינה של כל מקרה כזה לגופו. מקרים של רשלנות רפואית לכאורה עשויים להיגרם עקב שלל סיבות שונות, חלקן יכולות להיעלם מעינינו מבלי שניתן עליהם את הדעת ונוציא את הצדק לאור. פעמים רבות יפנה הנפגע או משפחתו של הנפגע לעורך הדין ויחשוב כי אירע מקרה של רשלנות רפואית עקב סיבה ספציפית, אולם לאחר שיעבור עו"ד על המסמכים ביחד עם המומחה הרפואי, הוא ימצא שאכן אירע מקרה רשלנות רפואית, אך מסיבה אחרת לגמרי. 

לאחר יצירת הקשר הראשונית עם עורך דין רשלנות רפואית בו יתוארו פרטי המקרה, יש להמציא את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, וכל רישום רפואי אחר, שעשוי להוכיח את עצם קיומה של הרשלנות הרפואית. אלו יכולים לכלול את גיליון האשפוז, גיליון סיעודי, רישומי קופת החולים, מסמכי המלצות בתום האבחון וכן הלאה.

במידה ומזהה עורך דין רשלנות רפואית כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית, ניתן להתקדם הלאה לשלבי התביעה המתקדמים יותר, וכמובן להעריך יחד עם הלקוח את שווי התביעה בהתאם לנזק הגופני והנפשי שנגרם עקב ההליך הרפואי הרשלני. לאחר השלב המקדמי יפנה עורך הדין למומחה רפואי עם מומחיות באותה התמחות ו\או תת התמחות הרלוונטית למקרה. עורך דין רשלנות רפואית מנוסה וותיק עובד בשיתוף פעולה עם פאנל רחב של מומחים עם התמחויות שונות,  בעלי מוניטין וניסיון.

על בסיס כלל הרישומים הרפואיים ופגישה עם הנפגע, יכתוב המומחה הרפואי חוות דעת אשר תתייחס לקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין הנזק ויאמוד את נכותו של הנפגע. לעיתים יידרשו חוות דעת בתחומים נוספים שכן לאחר מקרה בו נפגע מטופל עקב רשלנות רפואית, הוא עלול לסבול מנזקים בשלל תחומים רפואיים, למשל בתחום אורתופדי\נפשי\נוירולוגי ועוד. 

מה עשוי להיחשב כרשלנות רפואית?

כאמור, הרשלנות הרפואית עלולה להיגרם עקב אבחון לקוי, מעקב טרום לידה או הריון, בזמן השהות בבית החולים/מוסד טיפולי או לאחר השחרור של המטופל. מקרי הרשלנות הרפואית מגוונים מאוד, כאשר הנפוצים יותר הם רשלנות רפואית בזמן לידה, רשלנות באבחון מחלת הסרטן, רשלנות בעת ביצוע בדיקה פולשנית, תביעות רשלנות עקב טיפולים קוסמטיים, רשלנות רפואית של רופא משפחה, איחור באבחון, רשלנות באבחון של אירוע מוחי ועוד סיטואציות מאתגרות אחרות.

רשלנות רפואית בזמן לידה, למשל, עלולה להסב נזק בלתי הפיך הן ליולדת והן לעובר. לעיתים מדובר בהתנהלות רשלנית טרם הכניסה להריון [ למשל כאשר לא נערכות בדיקות מתאימות ] ,בזמן ההיריון  ולעיתים בעת ביצוע פרוצדורת חירום (לידת ואקום, ניתוח קיסרי חירום למשל) שעלולים להביא לפגיעה בלתי הפיכה לאם או לעובר, או לחילופין חוסר תשומת לב למצוקה עוברית כלשהיא והמשך ניהול רגיל של הלידה.

במקרים הללו כאמור עלול להיגרם נזק בלתי הפיך לאם ולעובר, החל משיתוק חלקי, ועד פגיעה מוחית בלתי הפיכה שתשנה את חייה של המשפחה לעד.

וכשם התוצאות ההרסניות של הרשלנות הרפואית עשויות להשליך על תחומי חיים שונים, כך גם התביעה בגין רשלנות רפואית עשויה להתמקד במספר היבטים שונים: תביעה בגין אובדן כושר השתכרות, עזרת צד ג', התאמת דיור, אביזרים וציוד רפואי, קיצור תוחלת חיים וכן הלאה.

 

עורך דין רשלנות רפואית – כל הדרך עד לפיצוי מקסימלי

בכל מקרה של חשד למקרה רשלנות רפואית יש לגשת תחילה ולאסוף את כל המסמכים הרפואיים או גיליונות האשפוז של המטופל. לאחר הכנת המסמכים מומלץ לקבוע פגישה ראשונית עם עורך דין רשלנות רפואית על מנת לבדוק האם מדובר במקרה רשלנות, וכמובן להעריך את שווי הפיצויים וסיכויי ההצלחה של תיק התביעה.

השלב הבא כאמור כולל את העברת התיק המשפטי למומחה רפואי מוסמך שיעזור בפענוח המקרה ובקביעת הרשלנות והנכות שנותרה בעקבותיה. במקרים מתאימים יפנה עורך הדין למומחים נוספים טרם הגשת התביעה או בזמן על מנת לקבל חוות דעת נוספת ולחזק את תיק התביעה.

המשך הליך התביעה יתנהל בין כותלי בית המשפט מול הצד הנתבע – בית החולים/קופת החולים או כל גוף רפואי פרטי שאחראי על הרשלנות הרפואית.. במקרים רבים, עקב הפגיעות הקשות , התביעות יתבררו בבית המשפט המחוזי שכן הוא מוסמך לדון בתביעות מעל 2.5 מיליון ₪ . לאחר שמוגשות חוות דעת מטעם הצדדים, לרבות חוות דעת נגדיות ומשלימות , פעמים רבות בית המשפט ביוזמת הצדדים יציע להעביר את התיק לגישור. תביעות רבות בנושא רשלנות רפואית מסתיימות בפשרה לאחר גישור. עורך דין רשלנות רפואית בעל ניסיון יידע מתי כדאי ללכת לגישור ומתי כדאי להסכים להצעה הרלוונטית, או לחילופין להמשיך להליך ההוכחות בבית המשפט עד לפסק הדין.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן