• ראשי
  • /
  • תביעות משרד הביטחון – המדריך המשפטי המלא להגשת תביעה ולהשגת אחוזי נכות

תביעות משרד הביטחון – המדריך המשפטי המלא להגשת תביעה ולהשגת אחוזי נכות

מדריך משפטי ברור לתביעות מול משרד הביטחון: איך מוכיחים קשר לשירות, מה חשוב בוועדה רפואית, איך נקבעים אחוזי נכות, אילו זכויות מגיעות ומה עושים במקרה של דחייה.
קלסר, אדם, שולחן, דגל ישראל. תביעות משרד הביטחון

ההתמודדות עם פגיעה פיזית או נפשית בעקבות שירות צבאי היא תהליך לא פשוט. עבור רבים, הרגע שבו מבינים שצריך להגיש תביעה הוא רגע טעון, מלא שאלות: מה מגיע לי? איך מוכיחים קשר לשירות? כמה זמן זה לוקח? ואיך משיגים אחוזי נכות שיאפשרו לשקם את החיים כמו שמגיע?

מערכת משרד הביטחון מעניקה מגוון רחב של זכויות לנפגעי שירות. אבל כדי לקבל אותן, צריך לעבור הליך מובנה, משפטי ומדויק. זה לא מסמך “אדמיניסטרטיבי” שממלאים וגמרנו זה תהליך שבו כל משפט, כל תיעוד וכל מסמך משפיעים על התוצאה הסופית.

לאורך השנים הייתי עד לזה שמי שמגיש תביעות משרד הביטחון נכון, בזמן, ועם ליווי מקצועי מצליח כמעט תמיד לקבל יותר זכויות, הכרה רחבה יותר, ולעיתים גם שינוי מהותי בדרגת הנכות. מנגד, תביעות שהוגשו בצורה חלקית, בלי תיעוד ובלי הבנת ההליך –  נדחות, מוקטנות, או נתקעות שנים.

המאמר הזה מסביר בצורה פשוטה וברורה איך התהליך באמת עובד, מה חשוב לדעת על אחוזי נכות, איך נראית ועדה רפואית מבפנים ומהם הצעדים הקריטיים שאסור לפספס.

עיקרי הדברים – בקצרה ולעניין

  • תביעות משרד הביטחון עוסקות בנזקים פיזיים ונפשיים שנגרמו עקב או במהלך השירות.

  • חייבים להוכיח קשר סיבתי ברור בין הפגיעה לבין השירות.

  • הכרה בנכות משפיעה על גובה התגמולים, הזכויות, הטיפולים והסיוע השיקומי.

  • אסור להסתמך רק על זיכרון חייבים תיעוד רפואי ושירותי מלא.

  • הוועדה הרפואית היא השלב החשוב ביותר לקביעת אחוזי נכות.

  • תביעות נגד משרד הביטחון המוגשות ללא הכנה מקצועית עלולות להידחות גם בגלל טעויות קטנות.

  • ניתן לערער על כל החלטה ויש מצבים שבהם הערעור מצליח יותר מהתביעה המקורית.

  • מי שקיבל דחייה או אחוזי נכות נמוכים יכול לפתוח תיק מחדש כאשר יש החמרה.

  • יש זכויות רבות שאנשים כלל לא מודעים אליהן: מימון טיפולים, לימודים, שיקום, מענקים, רכב רפואי ועוד.

מה עומד מאחורי תביעות משרד הביטחון?

תביעות המוגשות למשרד הביטחון הן למעשה מנגנון שנועד להגן על מי שנפגעו במסגרת שירותם חיילים בסדיר, אנשי קבע, לוחמים, אנשי מילואים ומשוחררים.
הבסיס החוקי הוא חוק הנכים (תגמולים ושיקום), שמטרתו להבטיח שהמדינה תישא באחריות לפגיעה שנגרמה עקב השירות.

כדי שהתביעה תתקבל, צריך להוכיח:

  1. אירוע או תנאי שירות שגרמו לפגיעה

  2. קשר סיבתי רפואי־משפטי בין השירות לבין הנזק

  3. תיעוד רפואי שמחזק את הטענות

למרות שזה נשמע פשוט, המערכת דורשת הוכחות חותכות. אם תיעוד חסר, אם יש פערים בזמנים, אם הסיפור אינו מדויק זה יכול לפגוע בסיכויי ההכרה.

לכן חשוב להגיש תביעות משרד הביטחון עם מבנה נכון, מסמכים מסודרים וניסוח מדויק.

קלסר ,ידיים. תביעות משרד הביטחון

אילו פגיעות מוכרות במסגרת התהליך?

מערכת משרד הביטחון בוחנת תביעות בשל מגוון רחב של מצבים:

  • פציעות בשטח

  • פגיעות כתוצאה מאימונים

  • עומס פיזי מתמשך (גב, ברכיים, כתפיים)

  • בעיות שמיעה וטינטון

  • מחלות שהתפתחו בשירות

  • החמרה של מצב רפואי קיים

  • פגיעות נפשיות כולל PTSD

  • תאונות בבסיסים ובפעילות מבצעית

כל אחת מהפגיעות הללו מחייבת מסלול הוכחה אחר ופרשנות משפטית שונה.

מהם אחוזי נכות ולמה הם כל כך חשובים?

אחוזי הנכות הם הבסיס לזכויות. הם נקבעים לפי טבלאות סדורות ומפורטות, שמדרגות כל מחלה או פגיעה.

לדוגמה:

  • 1-9% → הכרה בלבד, ללא תגמול חודשי

  • 10-19% → מענק חד־פעמי

  • 20% ומעלה → תגמול חודשי וזכויות רחבות

  • 50% ומעלה → הטבות נוספות משמעותיות

  • 75-100% → זכויות שיקום וניידות ברמה גבוהה מאוד

קביעת אחוזי הנכות מתבצעת בוועדה רפואית, ושם מתרחשת אחת הטעויות הנפוצות ביותר:

אנשים “מקטינים” את עצמם, מצניעים סימפטומים, לא מסבירים נכון, או פשוט לא יודעים מה חשוב להדגיש.

לכן בתיקים רבים, תביעות משרד הביטחון שמוגשות מקצועית ומלוות בהכנה לוועדה מקבלות אחוזי נכות גבוהים יותר.

מה כולל התהליך להגשת תביעה למשרד הביטחון? 

הגשת תביעה למשרד הביטחון היא תהליך שמורכב ממספר שלבים, וכל שלב משפיע באופן ישיר על הסיכוי להכרה ועל אחוזי הנכות שייקבעו בהמשך. מדובר במסלול משפטי־רפואי שמחייב סדר, תיעוד מדויק והבנה של מה משרד הביטחון מחפש בכל נקודה בתהליך. הנה פירוט מעמיק וברור של איך התהליך באמת נראה:

1. שלב האיסוף והביסוס – לייצר תמונה רפואית ושירותית מלאה

בשלב הראשון אוספים את כל החומרים שיכולים להוכיח את הקשר בין הפגיעה לבין השירות. זה כולל:

  • דוחות רפואיים מתקופת השירות

  • מסמכים מרופאים אזרחיים לאחר השחרור

  • סיכומי אשפוז / חדר מיון

  • רישומי ביקורים במרפאות

  • צילומים, בדיקות דם, בדיקות הדמיה

  • תיעוד מפקדים וחברים לשירות

  • מסמכים מהיחידה (יומן אירועים, הוראות, פקודות)

זהו השלב שהרבה תובעים מזניחים. אנשים מסתמכים על זיכרון, אבל ללא ראיות חיצוניות קשה מאוד להוכיח קשר לשירות.

המטרה: לבנות סיפור שלם ומגובה מסמכים שמראה בצורה ברורה מה קרה, מתי, איך זה קשור לשירות, ומה קרה מאז.

2. כתיבת התביעה והגשתה – לא עוד “טופס”, אלא מסמך משפטי לכל דבר

הטופס שמוגש לקצין התגמולים כולל תיאור מפורט של האירוע או הנסיבות. כאן מתבצעת אחת הטעויות הקשות ביותר: אנשים כותבים בצורה קצרה מדי, או עם ניסוחים שאינם מקצועיים, או עם תיאורים חלקיים ודווקא שם משרד הביטחון נאחז כדי לדחות את התביעה.

תביעה טובה כוללת:

  • תיאור מדויק של האירוע (כולל תאריכים, מקום, נסיבות, שמות)

  • הרחבה רפואית שנשענת על מסמכים קיימים

  • הצגת הקשר הסיבתי בין השירות לנזק

  • תיאור רצף הזמנים באופן שלא יוצר “חורים”

  • פירוט מלא של התסמינים היום בהשוואה ליום הפגיעה

לפעמים שורה אחת בפועל יכולה לקבוע את כל העתיד המשפטי של התיק.

3. הפנייה לרופאי משרד הביטחון – בדיקות ראשוניות וקביעת מסד רפואי

לאחר הגשת התביעה, משרד הביטחון מפנה את התובע לבדיקות אצל רופאים מומחים מטעמו.
הרופאים אינם “נציגי המתמודד”, אלא חלק ממנגנון הבדיקה של המדינה, והתפקיד שלהם הוא לבחון:

  • האם הפגיעה קיימת היום

  • מה חומרתה

  • האם יש היגיון רפואי בקשר לשירות

  • האם המסמכים תואמים את המציאות הרפואית

הפגישה הזו קריטית: תיעוד לא מדויק, תשובות חלקיות או ניסוח לא ברור עלולים להשפיע בצורה דרמטית על הערך שיינתן לבעיה.

4. הוועדה הרפואית – השלב שמכריע את אחוזי הנכות

זהו השלב המשמעותי ביותר בכל התהליך. ועדה רפואית של משרד הביטחון מורכבת מרופאים מומחים המיישמים את תקנות הנכים בצורה רשמית ומחמירה. כאן נקבעים אחוזי הנכות  ולכן חשוב להבין מה קורה בחדר הזה:

  • הוועדה שואלת שאלות מכוונות

  • בודקת את המסמכים שהוגשו

  • מבצעת בדיקות פיזיות או נפשיות לפי הצורך

  • משווה את המצב הרפואי לתקנות הנכות

  • קובעת אחוזי נכות זמניים או קבועים

המון תובעים עושים את הטעות של “להיות נחמדים”, “לא להעמיס”, “לא לבכות”, “לא להגזים”.
בפועל – מי שמצניע את מצבו נפגע בעצמו.
הוועדה חייבת להבין את מלוא חומרת התסמינים, את ההשפעה על היום־יום, ואת ההשלכות העתידיות.

הכנה מקצועית לוועדה עושה את ההבדל בין 10% לבין 30% ואף 50%.

5. ההחלטה – הכרה, דחייה, או אחוזי נכות חלקיים

בתום הוועדה מתקבלת החלטה:

  • הכרה מלאה בפגיעה

  • הכרה חלקית

  • דחיית התביעה

  • קביעת אחוזי נכות

  • נכות זמנית או קבועה

  • הפניה לטיפולים / שיקום

ההחלטה כוללת גם את ההשלכות הכלכליות: מענק חד־פעמי, תגמול חודשי, זכאות לשיקום, טיפולים רפואיים ועוד. במקרים רבים ההחלטה אינה משקפת את המצב האמיתי ואז עוברים לשלב הבא.

6. ערעור – הזדמנות שנייה שמצליחה יותר ממה שחושבים

אם התביעה נדחתה או שאחוזי הנכות נמוכים מדי, ניתן להגיש ערעור.
ערעור מקצועי טוב אינו רק “בקשה לנסות שוב” אלא:

  • הצגת ראיות חדשות

  • הבהרת טעויות שנעשו בתהליך

  • חוות דעת מעודכנות

  • מסמכים רפואיים שלא הוגשו

  • תיעוד חדש של החמרה

פעמים רבות הערעור מביא לתיקון מלא של ההחלטה במיוחד כאשר ההליך הראשוני הוגש בחופזה או ללא ליווי מקצועי.

7. החמרת מצב – פתיחת תיק מחדש כשיש שינוי אמיתי

גם לאחר שמסתיים התהליך, אם הזמן עובר והמצב הרפואי מתדרדר ניתן לפתוח את התיק מחדש.
זה קורה בעיקר בפגיעות נפשיות, אורטופדיות ופגיעות גב וברכיים.

התהליך הזה מאפשר:

  • העלאת אחוזי נכות

  • הרחבת סל הזכויות

  • הפניה לשיקום חדש

  • מימון טיפולים נוספים

החמרת מצב יכולה להתבצע גם שנים רבות לאחר ההכרה הראשונה.

תביעות נגד משרד הביטחון – מתי זה נדרש?

לעיתים ההחלטה של קצין התגמולים אינה תואמת את הנזק האמיתי.
במצבים כאלה מגישים תביעות נגד משרד הביטחון במסגרת ערעור, או באמצעות הליך בבית משפט מחוזי.

המצבים שבהם כדאי לערער:

  • נקבעו אחוזי נכות נמוכים מדי

  • התביעה נדחתה למרות קיומה של תשתית ראייתית

  • לא כל הפגיעות הוכרו

  • חל שינוי במצב הבריאותי לאחר ההחלטה

  • פגיעה נפשית שלא תועדה בזמן השירות כראוי

ערעור נכון, עם מסמכים מלאים וניסוח מדויק, עשוי להפוך את התמונה לחלוטין.

תביעות משרד הביטחון

הטעויות שגורמות לדחיית תביעות – והן הרבה יותר נפוצות ממה שחושבים

תביעה למשרד הביטחון נדחית בדרך כלל לא בגלל “שאין פגיעה”, אלא בגלל טעויות קטנות שנעשות בשלב מוקדם. טעויות שנראות תמימות לגמרי אבל בעיניים משפטיות ורפואיות הן יוצרות חורים בתמונה, מבלבלות את הרופאים, ומאפשרות למשרד הביטחון לטעון שהקשר בין השירות לבין הפגיעה אינו ברור. הנה פירוט אמיתי של הטעויות המרכזיות, איך הן קורות, ולמה הן כל כך משמעותיות.

-פנייה מאוחרת מדי לטיפול רפואי – רגע אחד של דחייה שמוריד את כל התיק

במציאות הישראלית, חיילים ואנשי מילואים לא ממהרים לרוץ לרופא אחרי כל כאב.
כאב גב? “יעבור.”
נפילות במהלך אימונים? “שטויות.”
לחץ נפשי אחרי אירוע מבצעי? “כולם עוברים את זה.”

הבעיה היא שבמשרד הביטחון מסתכלים על הפער בין האירוע לבין התיעוד הרפואי כעל אינדיקציה מרכזית.
אם עברת אירוע משמעותי אבל פנית לרופא רק אחרי שבועות או חודשים המערכת תטה לפרש את זה כבעיה שלא בהכרח קשורה לשירות.

ברגע שיש פער זמן, הנטל עובר לתובע להוכיח “למה לא פנית”. וזה הופך כל תיק למורכב הרבה יותר.

-חוסר תיעוד מהשירות – בלי מסמכים, הסיפור נשאר סיפור

רבים בטוחים ש“כולם יודעים מה קרה” או ש“המפקד זוכר”.
האמת? אחרי חודשים ושנים אף אחד לא זוכר.

כדי שתביעות למשרד הביטחון יתקבלו, חייבים ליצור רצף ראיות שמוכיח:
היה אירוע → הייתה פגיעה → הייתה המשכיות רפואית.

כשאין רישום ביומן מבצעים, ביומן חדר חוליות, בפקודות היום, או אפילו בווטסאפ של הצוות משרד הביטחון טוען:
“לא הוכחת שהאירוע בכלל התרחש.”

זו טענה שכמעט אי אפשר להתמודד איתה ללא תיעוד.

-הסברים לא מדויקים או חלקיים בוועדה הרפואית – המקום שבו הכי קל ליפול

הוועדה הרפואית היא אולי השלב הכי טעון רגשית. התובע יושב מול רופאים, והאינסטינקט האנושי הוא להצטנע, “לא לעשות סצנה”, לא להתלונן “יותר מדי”.

הבעיה? הוועדה לא יודעת מה אתה מרגיש בבית, איך אתה ישן, איך אתה מתנהל, מה קורה בעבודה היא יודעת רק מה שאתה מספר לה באותו רגע.

אנשים נוטים לומר:

  • “כן, אני מסתדר…”

  • “יש ימים טובים…”

  • “נו, זה מה יש…”

וככה אחוזי הנכות נקבעים לפי גרסה מעומעמת ולא לפי המציאות האמיתית.

הסבר חסר, התנסחות לא מדויקת או השמטת פרטים חותכים אחוזי נכות בחצי ואף יותר.

-הגשת תביעה לבד ללא ייעוץ מקצועי – כוונה טובה, תוצאה מסובכת

בפועל, מי שמגיש תביעה לבד לא מבין:

  • אילו מסמכים קריטיים

  • איך לנסח את האירוע

  • מה להגיד ואיך להוכיח קשר לשירות

  • מה מכלול הזכויות

  • איך הוועדה חושבת

  • איזה סעיפי נכות רלוונטיים

  • איך ערעור בנוי נכון

התוצאה?
תביעה שנראית “לא סגורה”, חסרה, לא מגובה והתיק נדחה למרות שהפגיעה אמיתית לחלוטין.

אחר כך מגיעים לעורך הדין כבר בשלב הערעור, כשהנזק הראשוני כבר נעשה ואז נדרש מאמץ כפול כדי לתקן.

בשורה תחתונה

הטעויות האלו לא קשורות לרצון. הן קורות בגלל עומס, חוסר ידע, רצון “לא לעשות רעש”, או פשוט כי אנשים לא מכירים את המערכת מבפנים.
אבל מבחינה משפטית כל טעות כזו יוצרת פער ראייתי שלמשרד הביטחון קל מאוד להשתמש בו כדי לדחות את התביעה או לצמצם את אחוזי הנכות.

זכויות אפשריות במסגרת ההכרה

אחרי הכרה בנכות, זכאים למגוון רחב של הטבות:

  • טיפולים רפואיים ושיקום

  • סיוע פסיכולוגי

  • ניידות ורכב רפואי

  • לימודים מקצועיים או אקדמיים

  • סיוע בשכר דירה ושיקום תעסוקתי

  • מענקים חודשיים או חד־פעמיים

  • טיפולים מתקדמים ומימון תרופות

  • שירותי רווחה ותמיכה למשפחה

רבים כלל לא מודעים להיקף הזכויות ולכן חשוב להבין את התמונה המלאה.

שיתוף

Uncategorizedמאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן