• ראשי
  • /
  • איך מתצבע הליך הגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה

איך מתצבע הליך הגשת תביעת רשלנות רפואית בלידה

לבתי המשפט בישראל מוגשות תביעות רבות שעניינן נכויות קשות ביותר שנגרמו לרך הנולד עקב רשלנות הצוות הרפואי במהלך הלידה.

רשלנות רפואית בלידה יכולה לנבוע מסיבות רבות. בין היתר, אי ביצוע ניתוח קיסרי בדחיפות למרות מצוקה עוברית, הבאה , בין היתר, לביטוי בהאטות דופק של עובר במוניטור, התעלמות ממצוקה עוברית, דהיינו, התעלמות ממצבי חירום המצריכים ביצוע מיידי של ניתוח קיסרי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לעובר ולאם, אי התקדמות של לידה ספונטנית למרות זירוז, כשל בהפעלת אמצעים מכניים כגון לידת וקום או לידת מלקחיים, ביצוע כושל של ניתוח קיסרי , התעלמות מקרע ברחם , חוסר איבחון של תינוק בעל משקל גבוה , מה שעלול לגרום לסיבוך של פרע כתף וכיו"ב.

רשלנות רפואית בלידה עשויה לגרום לנכויות בלתי הפיכות הן לרך והן לאם , ואף למוות. רשלנות רפואית בלידה עלולה לגרום לשיתוק מוחין, שנגרם כתוצאה מכך שבמהלך הלידה לא הגיע די חמצן למוחו של העובר, מה שגורם לו לנכויות קשות ביותר בכל המישורים.

רשלנות רפואית עלולה לגרום לכך שבמקום לצאת מבית החולים עם תינוק בריא, יוצאת האם מבית החולים עם תינוק נכה לכל ימי חייו.

הטיפול בילד פגוע , הסובל משיתוק מוחין מצריך משאבים רבים ביותר, והתמודדות יום יומית של המשפחה עם מצב מורכב זה.

משפחה המגדלת ילד הסובל משיתוק מוחין, זקוקה למשאבים כספיים רבים על מנת להתמודד עם הצרכים המיוחדים של התינוק, לכל ימי חייו. לפיכך, במידה וההורים סבורים כי מצבו של הילד/ה נגרם עקב רשלנות רפואית בלידה, רצוי לפנות לעו"ד המתמחה בנזיקין ורשלנות רפואית לבדיקת האפשרות להגשת תביעה נגד ביה"ח.

השלבים עד להגשת תביעה לביהמ"ש

  1. יש לגשת לעו"ד העוסק בנזיקין, רשלנות רפואית, על מנת שיבצע בדיקה מקיפה אודות המקרה.
  2. בשלב הראשון, עו"ד יקבל מידע אודות המקרה מההורים, ויאסוף את הרשומה הרפואית מביה"ח, הן בהתייחס לאם והן בהתייחס לתינוק, וכמו כן את הרשומה הרפואית בקופ"ח המתייחסת למעקב ההריוני ולטיפול בתינוק מאז לידתו אצל הרופאים השונים.
  3. לאחר קבלת החומר הרפואי, עו"ד יתייעץ עם מומחה בתחום מיילדות וגניקולוגיה, על מנת שיחווה דעתו נוכח הרשומה הרפואי, האם מדובר ברשלנות רפואית.
  4. במידה והמומחה סבור כי היתה רשלנות רפואית בלידה, יש לפנות למומחה לרפואת ילדים בתחום הנכות הספציפית, ובמקרה של שיתוק מוחין מדובר במומחה לנוירולוגית ילדים, על מנת שיחווה את דעתו בדבר הקשר הסיבתי בין הרשלנות בלידה לבין נכותו של הילד, דרגת נכותו של הילד, והצרכים המיוחדים להם הוא נזקק. במידה והמומחה קובע כי קיים קשר סיבתי ניתן להתקדם לשלב הבא : הגשת תביעה לביהמ"ש.

הליך תביעת רשלנות רפואית בלידה בביהמ"ש

הפיצויים המגיעים במקרים שעניינם רשלנות רפואית בלידה שכתוצאה ממנה נגרם לוולד שיתוק מוחין או נכות קשה אחרת , הינם גבוהים ביותר , ומטרתן להיטיב את נזקו הקשה של הילד הסובל מנכויות קשות, לממן עלויות טיפולים יקרים, מטפלים, אביזרים שונים, ניידות, פיצויים בגין חוסר היכולת לצאת למשק העבודה, פיצויים בגין הפגיעה קשה באיכות חייו, הכאב והסבל כאבו, וכיו"ב. מסך הפיצוי ינוכו גמלאות המוסד לביטוח לאומי לעבר ולעתיד.

שכר טרחתו של עו"ד המייצג בתביעות אלו משולם בסיום התיק, באחוזים מסך הפיצויים המשתלם עקב התביעה, והוא נע בדרך כלל סביב 25% ולעיתים יותר, מסך הפיצוי. ההוצאה שעל התובעים לשאת בה מסתכמת בעלויות אגרת ביהמ"ש הנעה סביב 1,250 ש"ח ( תביעות אלו מוגשות בדרך כלל לביהמ"ש מחוזי בשל סכום הפיצוי הגבוה הנתבע בהן) וכמו כן עלות חוות דעת המומחים הרפואיים. דהיינו, ההוצאה הינה זניחה ושולית יחסית לפיצויים בתביעות אלו, ושכר טרחתו של עורך הדין הינו פונקציה של הצלחתו בתיק.

תביעת רשלנות רפואית בלידה תכלול בדרך כלל את ראשי הנזק הבאים :

  • עזרת צד ג' ועזרת מיטיבים ( ההורים והמשפחה ) לעבר ולעתיד. ( יש לקחת בחשבון בגין רכיב נזק זה לעיתים שני מטפלים )
  • הפסדי השתכרות לעבר ולעתיד של ההורים וכמו כן הפסד תנאים סוציאליים, פנסיה של ההורים, עקב הצורך לטפל בתינוק הפגוע,
  • הפסדי השתכרות לעתיד , לרבות הפסד תנאים סוציאליים, פנסיה וכו' של הילד הפגוע לולא נגרמה נכותו.
  • התאמת דיור לילד הפגוע ומשפחתו
  • הוצאות רפואיות, אביזרים רפואיים וכו'.
  • הוצאות שיקום ( פיזיוטרפיה, קלינאי תקשורת, הידרותרפיה וכיו"ב)
  • הוצאות מחיה מיוחדות וציוד מתכלה ( חיתולים , עזרי שיקום וכיו"ב )
  • שעורים פרטיים, עזרי מיחשוב מיוחד וכו'.
  • שימוש מוגבר באביזרים חשמליים, באביזרי הבית השונים, לרבות מיזוג אוויר מוגבר
  • הוצאות בעבור בלאי מוגבר של ביגוד והוצאות בגין ביגוד מיוחד, צורכי כביסה מוגברים ושימוש מוגבר באביזרי הבית.
  • הוצאות נסיעה מוגברות. עלות רכישת רכב, החלפתו והתאמתו לצרכיו של הילד הפגוע במומו, לרבות שימוש לפי הצורך ונהג שיסיע את התובע
  • כאב וסבל , פגיעה באיכות חיים, פגיעה בסיכוי להקים משפחה
  • קיצור תוחלת חיים
  • אובדן סיכויי החלמה

התיישנות

יש לשים לב כי לילד הפגוע קמה זכות תביעה עד גיל25 שנה בלבד!! – דהיינו 7 שנים מאז הגיעו לגיל בגרות – 18 שנה. 

לסיכום 

אם ילדכם נפגע עקב רשלנות בלידה, הליך תביעת פיצויים יכול לסייע ביותר לטיפול בילד הפגוע , אשר נכויותיו מצריכות משאבים כלכליים ניכרים, ויאפשר לו לקבל טיפול מיטבי.
עו"ד ענת גינזבורג מתמחה מזה 29 שנה בנזיקין ורשלנות רפואית, בוגרת השתלמויות ברפואה ומשפט באוניברסיטת תל אביב, יו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עו"ד, חברת הנהלת האגודה לרפואה ומשפט.
עו"ד ענת גינזבורג מטפלת מזה שנים רבות בתביעות רשלנות רפואית בלידה, והצליחה להשיג למשפחות רבות סכומי פיצוי גבוהים ביותר, המאפשרות למשפחה לנהל את חייה ברווחה תוך ניצול הפיצויים למען שלומו ורווחתו של הילד במהלך חייו.

חשוב לציין כי יעוץ ראשוני בתביעה עקב רשלנות רפואית בלידה, ניתן ע"י משרדנו ללא תשלום.
נא צרו עימנו קשר , ואנו נלווה אתכם נאמנה ובמסירות עד להשגת התוצאה המקסימלית! 

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן