ראיון במגזין את

ראיון בנושא רשלנות רפואית עם עו"ד ענת גינזבורג, מגזין את פברואר 2017

ראיון בנושא רשלנות רפואית עם עו"ד ענת גינזבורג, מגזין "את" פברואר 2017 –

עו"ד ענת גינזבורג, בעלת ותק של 29 שנה כפרקליטה, מייסדת ובעלת משרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח המייצג תובעים בלבד. עו"ד גינזבורג ייצגה בעבר את משרדי הממשלה השונים בתביעות נזיקין מורכבות, בתחומי הרשלנות הרפואית, תאונות דרכים ועבודה, נכי צה"ל וכו'. בוגרת אוניברסיטת ת"א, השתלמויות רפואה למשפטנים באוניברסיטת ת״א, מכהנת כיו"ר ועדת נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, חברת הנהלת האגודה לרפואה ומשפט, מגשרת מוסמכת מטעם המוסד הארצי לגישור של לשכת עו"ד, בוררת, מרצה בפורומים שונים בתחום הנזיקין.

עו״ד ענת גינזבורג, מייסדת ובעלת משרד עו"ד מוביל בתחום הנזיקין והביטוח המייצג תובעים בלבד, לשעבר סגנית פרקליטת מחוז ת"א (אזרחית), יו"ר הועדה הארצית של נכים תגמולים ושיקום בלשכת עורכי הדין, חברת הנהלת האגודה לרפואה ומשפט, מרצה, בוררת ומגשרת, בעלת ותק של 29 שנה בתחום הנזיקין. נשואה + 3.

מהו כרטיס הביקור שלך?

כיהנתי כסגנית פרקליטת מחוז ת"א (אזרחית) וייצגתי את המדינה בתיקי נזיקין ורשלנות רפואית מורכבים. לפני 18 שנה פרשתי מהפרקליטות על מנת לייסד את משרדי, המייצג תובעים בלבד בתיקי רשלנות רפואית, תאונות דרכים ועבודה ויצוג נכי צה"ל. האג'נדה שאני מחזיקה בה הוא יצוג תובעים, נפגעים, בלבד. בין היתר, זהו היחוד של משרדי, שהוא משרד מוביל בתחום ייצוג תובעים בתביעות נזיקין ורשלנות רפואית.

מהן סוגי התביעות בהן את מטפלת בתחום הרשלנות הרפואית?

קיימת עליה משמעותית בכמות התביעות המוגשות לבתי המשפט בגין רשלנות רפואית. אנו מייצגים תובעים בתביעות רשלנות רפואית נגד קופ"ח, צוות רפואי, רופאים, בתי חולים, משרד הבריאות , מכונים וכיו"ב, בתביעות המוגשות בין היתר, בגין רשלנות רפואית בהריון, לידה, במהלך פרוצדורות פולשניות, במהלך אישפוז, ניתוחים, איחור באיבחון וכיו"ב. קשה להצביע על שטח כלשהו בתחום ברפואה בו לא מוגשות תביעות רשלנות רפואית.

מהן החוזקות המשמעותיות של משרדך?

טיפול בתביעות רשלנות רפואית מחייב ידע, נסיון, וותק ויחס אישי ללקוח. המוטו של המשרד הוא פרפקציוניזם ומצוינות, לצד אמפטיה ומסירות ללקוחות. הנפגעים/משפחותיהם מגיעים למשרדי בעת מצוקה, בשעתם הקשה, והמשרד מספק להם מעטפת חמה, תומכת, מסורה ומקצועית. אני מלווה את הלקוח מראשית ההליך ועד סיומו המוצלח. מטרתי היא להגיע לסכום הפיצוי המקסימלי שניתן להשיג עבור הלקוח על מנת שיוכל לשקם עצמו ומשפחתו ולהיטיב את נזקיו הקשים. כמי שייצגה את הנתבעת הגדולה בישראל -המדינה, ולאחר מכן עברתי לייצג תובעים בלבד, יש לי יתרון רב בהבנת נקודות החולשה של הנתבעים בתיקי רשלנות רפואית, בהם אני עוסקת מזה 29 שנה. צוות עורכי הדין במשרדי עובר מזה שנים רבות השתלמויות של רפואה למשפטנים והשתלמויות רוחב בתחום הנזיקין. בכל תיק אני מסתייע ת במומחים רפואיים מהשורה הראשונה בישראל, המלווים את התיק מתחילתו ועד סופו.

אנו שומעים בזמן האחרון על לידות רבות שהסתיימו במוות של יולדת או בפגיעות של הרך הנולד. באילו מקרים ניתן להצביע על רשלנות הצוות הרפואי במהלך הלידה?

רשלנות רפואית בלידה יכולה להגרם מסיבות רבות. בין היתר, אי ביצוע ניתוח קיסרי בדחיפות למרות מצוקה עוברית, התעלמות ממצבי חירום המצריכים ביצוע מיידי של ניתוח קיסרי על מנת למנוע נזק בלתי הפיך לעובר ולאם, למשל אי התקדמות של לידה ספונטנית למרות זירוז, כשל בהפעלת אמצעים מכניים כגון לידת וקום או לידת מלקחיים, ביצוע כושל של ניתוח קיסרי, התעלמות מקרע ברחם, חוסר איבחון של תינוק בעל משקל גבוה וכו'. רשלנות רפואית בלידה עלולה לגרום למוות של האם, התינוק, או לנכויות בלתי הפיכות כגון שיתוק מוחין ונכויות אחרות. במקום לצאת מבית החולים עם תינוק בריא, יוצאת האם מבית החולים, למרבה הצער עם תינוק נכה לכל ימי חייו. טיפלתי במקרים רבים במהלך השנים של תינוקות פגועים עקב רשלנות בלידה, תינוקות שנפטרו עקב כך, נשים שרחמן נכרת עקב רשלנות בלידה וכו'. גם לאחר הלידה קורים מקרי רשלנות רפואית – רק לאחרונה הגשתי תביעה במקרה בו ביה"ח בדרום הארץ גרם לתינוק מיד לאחר לידתו לכוויות קשות, והותיר אותו עם נכויות נפשיות ופיזיות קשות ביותר.

האם יש תביעות ספציפיות העוסקות ברשלנות רפואית שקרתה דווקא לנשים?

בהחלט. אני מטפלת בתביעות רבות בתחום המיילדות, הגניקולוגיה, במקרים רבים של איחור באיבחון סוגי סרטן הספציפיים לנשים, לרבות תביעות שעניינן איחור באיבחון של סרטן השד שגרם לנכויות בלתי הפיכות, מצבים בלתי הפיכים, רשלנות בניתוחים פלסטיים, למשל ניתוחי שד (הקטנה, הגדלה), שגרמו, בין היתר, לשד מעוות, צלקות, שדיים לא סמטריות וכו', כשלים בניתוחי מתיחת פנים שגרמו לעיוותים וצלקות, ניתוחי קיצור קיבה (ניתוחים בריאטריים) שהסתיימו בנכות קשה או במוות וכו׳.

על פי נתונים שפורסמו לאחרונה בכנס הרישום הבינלאומי לשבץ, כ 15- אלף ישראלים נפגעים מדי שנה מארועים מוחיים. האם מוגשות תביעות רבות עקב אי איבחון במועד של אוטם מוחי?

התשובה חיובית. לחולה הסובל מאוטם מוחי קיים "חלון הזדמנויות" של מספר שעות בודדות בהן ניתן לטפל באוטם המוחי, בטרם יווצר מצב בלתי הפיך. במידה והחולה מקבל טיפול מהיר במיון, כדוגמת המסת הקריש ע"י טיפול ממיס קריש – TPA , או צינטור לשליפת קריש הדם החוסם ניתן במקרים רבים לנטרל את השפעת קריש הדם. טיפלתי במקרים רבים בהם חולה הגיע לרופא המשפחה בתלונות על כאב ראש עז, טשטוש בראיה, סחרחורות, חולשת צד, לא הועלתה אבחנה מבדלת של אוטם מוחי ולא נשלח למיון, הגשתי תביעות גם במקרים בהם החולה המתין במיון זמן רב, לא בוצעו בדיקות רלבנטיות, נגרם נזק בלתי הפיך וכו'.

מה הם ההליכים בהן את נוקטת לאחר שמגיע למשרדך אדם שסובר שהוא נפגע מרשלנות רפואית?

בשלב הראשון, אני מקבלת מידע אודות המקרה מהנפגע או ממשפחתו. לאחר מכן אני אוספת את הרשומה הרפואית מביה"ח, קופ"ח, ופונה להתייעץ עם מומחה רפואי העוסק בתחום הספציפי, על מנת שיבדוק האם מדובר ברשלנות רפואית. במידה והמומחה סובר כי אכן קיימת רשלנות, הוא מכין חוות דעת מומחה המתייחסת לרשלנות ודרגת הנכות. לעיתים יש צורך במספר חוות דעת רפואיות, הכל לפי נסיבות המקרה הספציפי. השלב הבא הוא הגשת התביעה לביהמ"ש. תביעות אלו מסתיימות במקרים רבים בפשרה במסגרת הליך גישור.

מה בוחן ביהמ"ש בתביעת רשלנות רפואית?

ביהמ"ש בוחנים, בין היתר, האם ביה"ח/הרופא נהג כרופא סביר, האם הטיפול בחולה היה עפ"י הסטנדרטים המקובלים, האם בוצעו הבדיקות המתחייבות, האם נבחרה אופציה טיפולית סבירה, האם הרשומה הרפואית מלאה, האם קיים רישום של אבחנות רלבנטיות, האם הוזמן יעוץ בתחום הרלבנטי, האם הרופא היה מעורה בספרות הרפואית העדכנית, האם בוצעו הטיפולים הנדרשים וכיו"ב.

לראיון המלא

שיתוף

כתבו עלינו נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן