• ראשי
  • /
  • מדריך לרוכב אופניים חשמליים

מדריך לרוכב אופניים חשמליים

נפגעי אופניים חשמליים : תיקון החוק לגבי אופניים חשמליות
– האומנם יתרום להפחתת תאונות הדרכים הקשות בהם מעורבים רוכבי האופניים החשמליים?

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הסדיר את נושא האופניים החשמליים בתקנות, שנכנסו לתוקף בספטמבר 2014, לפיהן ניתן לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 14 ומעלה. כמו כן, חל איסור לרכוב על אופניים רגילים או חשמליים על מדרכה או חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד.

תאונות רבות אירעו בין אם לרוכב עצמו ובין אם לאדם שהלך לו להנאות ונפגע מאופניים חשמליות.

עפ"י פס"ד של ביהמ"ש העליון, כיום, אופניים חשמליות אינן מצריכות רישוי ואינן מוגדרות כרכב מנועי, ולפיכך, רוכב אופניים שנפגע , אפילו קשות, אינו זכאי לפיצוי כלשהו, אלא אם יש לו פוליסת ביטוח , ואם איתרע מזלו והוא פגע בהולך רגל – עליו לפצותו מכיסו ( אלא אם יש בידו פוליסת ביטוח צד ג'). לעומת זאת, אם רוכב אופניים נפגע ע"י רכב או פגע ברכב ונפגע עקב כך – הרי שזו מוגדרת תאונת דרכים וחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים חל עליה, כך שרוכב האופניים יפוצה ע"י ביטוח החובה של הרכב בו פגע ו/או נפגע כתוצאה ממנו.

תאונות רבות קורות כמעט מדי יום, בהן נפגעים ו/או פוגעים רוכבי האופניים החשמליים. הנושא עמד לפתחה של הכנסת, אולם למרבה הצער התקנות החדשות העומדות להיכנס לתוקף בעוד כחודש ימים, אינן מסדירות לדעתי את " מכת " תאונות הדרכים מחד, ואת הסדרת סוגית פיצוי הנפגעים – בין אם מדובר ברוכב האופניים או באדם שהרוכב פגע בו.
התקנות מתייחסות הן לאופניים חשמליים והן לקורקינטים חשמליים.

ומהי מהות התיקון ?

תקנות התעבורה יכללו תוספת, לפיה חל איסור שימוש באופניים חשמליים אלא מגיל 16 ואילך, וכי ניתן יהיה לאכוף זאת ע"י פקחים עירוניים.

לטעמי, אין זה די ואין זה מספיק, שהרי גם נער בן 16 יכול להיפצע קשות ו/או לפצוע הולך רגל!!
הלכה למעשה, היישום תלוי ברשות המקומית, ובאכיפת החוק ע"י הפקחים העירוניים.
אולם, עדין, היות ואין מדובר בכלי רכב, חשופים רוכבי האופניים ו/או הנפגעים כתוצאה מהם, לנכויות שלא יפוצו , במידה ואין להם פוליסות ביטוח, ונושא זה לא הוסדר כלל.

לאחרונה החלו חברות ביטוח להנפיק פוליסות ייעודיות מיוחדות לרוכבי אופניים חשמליים. מומלץ לבדוק פוליסות אלו, ורצוי שציבור הרוכבים ידאג לבטח עצמו בפוליסות מתאימות, שאחרת ימצא עצמו כשידיו על ראשו במידה שהוא עצמו יפגע ו/או יפגע בהולך רגל.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן