• ראשי
  • /
  • מדריך לנפגע לאחר תאונת מדרכה

מדריך לנפגע לאחר תאונת מדרכה

מדרכה משובשת

חלק לא מבוטל מתביעות הנזיקין בבתי המשפט מוגשות בגין פציעות שנגרמו עקב מדרכה משובשת. התאונות הנ"ל עשויות להתרחש עקב מדרכה שבורה, מדרכה עם הפרשי גובה לא תקינים, מכסי ביוב שלא סגורים כהלכה, מקומות אשר נמצאים בשיפוץ ולא תחומים כראוי ועוד. באחריות עורך דין נזיקין ללוות את הלקוח מיום הפגיעה ועד לפיצוי הסופי, תוך כדי ניהול הליך משפטי, במטרה למצות את זכויותיו של הנפגע באופן מיטבי. 

זהות המזיק – בדרך כלל מפגעים מן הסוג הזה יהיו בתחומי אחריות העירייה, ולעיתים גם באחריות קבלנים, ועדי בית ומזיקים פרטיים. יש חשיבות גדולה לאתר במהרה את זהותו של המזיק, בין אם הוא גוף ציבורי ובין אם פרטי.

כיצד פועלים לאחר התאונה?

יש מספר פעולות מוקדמות שהן חשובות מאוד:

  1. לתעד את המפגע ומקום האירוע [ תמונות, סרטונים ] . לבדוק האם היו מצלמות באיזור.
  2. תיעוד רפואי ראשוני – יש חשיבות גדולה לתיעוד הרפואי הראשוני, הנחשב "לאותנטי", כך על פי הפסיקה בבתי המשפט בישראל. משכך, כאשר נפגע פונה למיון/מוקד/קופ"ח לאחר הפגיעה, חשוב כי יפרט בפני הגורם הרפואי את הסיבה לפגיעה ולוודא כי הדבר נרשם במסמכים הרפואיים. 
  3. לבדוק האם היו עדים לפגיעה. במידה וכן, חשוב לשמור את פרטי הקשר שלהם מאחר ובהמשך, בסבירות גבוהה, נוכל להיעזר בתצהיר שלהם לבית המשפט ו/או בעדות. 
  4. לאחר פנייה לעורך דין נזיקין אשר מתמחה בתחום, יש צורך לשלוח מכתב ראשוני למזיק בו מפורטים נסיבות האירוע, תמונות מהמקום ופרטים נוספים. חשוב לציין במכתב כי הנפגע רואה במזיק אחראי לפגיעתו. פעמים רבות, לאחר מכתב מסוג זה, המזיק יתקן את המפגע תוך פרק זמן מסוים. תיקון מסוג זה מהווה הודאת בעל דין – משמע המזיק מבין שהמפגע סיכן ומסכן את העוברים ושבים ומשכך יש לתקנו ולא לגרום לפגיעות נוספות. תיקון כזה הינו חיוני להצלחת התביעה והעברת הנטל המשפטי אל כתפי המזיק. בנוסף, פעמים רבות לאחר מכתב זה, המזיק יפנה לחברת הביטוח שלו אשר תיכנס לרוב בנעליו ותנהל את ההתקשרות המשפטית מול התובע בהמשך. 

2 הערות חשובות שחשוב לדעת על פגיעות מדרכה

* במקרים מסוימים קשה להעריך באופן חד משמעי האם מדובר במפגע או לאו. לכן, לעיתים יש לשלוח למקום מיד לאחר הפגיעה מומחה בטיחות, אשר לרוב יהיה מהנדס, וביכולתו לזהות האם מדובר במפגע, על סמך תקנות הקבועות בחוקים ותקנות, ולהוציא מסמך ראשוני בנושא. בהמשך, יהיה אפשר להשלים מסמך זה לחוות דעת משפטית אשר תוגש לבית המשפט. עורך דין נזיקין מנוסה יידע להעריך האם כדאי ובאיזה שלב לשלוח למקום מומחה בטיחות מטעמו. 

* חשוב לציין כי לא כל מפגע מהווה עילה לתביעה משפטית! בפסיקה נקבע כי " מדרכה אינה ואינה צריכה להיות משטח סטרילי נקי מכל דבר" [ טורן איה ואח' נ' עיריית קרית ביאליק ]. חשוב לדעת לשים את הגבול בין מפגעים שאינם מספקים לצורך תביעה ובין כאלה שבהחלט כן. תביעה אשר מוגשת בגין מפגע לא מספק עלולה להסתיים בדחייה לאחר פסק דין והוצאות מצד התובע. לכן חשוב להעריך בשלב ההתחלתי את המפגע, את סיכויי התביעה ואת האסטרטגיה הרצויה בהליך. 

משא ומתן מול חברת הביטוח או תביעה לבית המשפט?

לתובע יש 2 הליכים בהם יכול לבחור – ההליך הראשון הוא לקיים משא ומתן מול חברת הביטוח של המזיק [ במקרה ואין חברת ביטוח לרוב הליך זה לא יהיה רלוונטי]. חשוב לדעת כי למו"מ יתרונות וחסרונות – היתרון המרכזי הוא שאפשר לסיים את ההליך בפרק זמן קצר יותר, ללא התדיינות בבית משפט ועם הוצאות נמוכות יותר מצד התובע [ חוות דעת לרוב מתייתרת ]. מאידך, החיסרון המרכזי הוא שסכום הפיצויים בדר"כ יהיה נמוך יותר [ ובהרבה מקרים בצורה משמעותית ] מהסכום שאפשר לקבל בבית המשפט, בין אם בפשרה ובין אם לאחר פסק דין. חשוב לדעת כי פעמים רבות חברת הביטוח שמייצגת גוף מסוים אינה רוצה לנהל מו"מ ותנסה לנצח במשפט.  על העורך דין המטפל בתיק, בהתאם למקרה הפרטני שמולו, לרצון הלקוח ולקלפים שבידו, לתכנן אסטרטגיה במטרה למקסם את סכום הפיצוי ללקוח.

חישוב הפיצויים 

כמו בתביעות נזקי גוף אחרות, הפיצוי מתבסס על מספר ראשי נזק, בהתאם לפרמטרים הרלוונטיים למקרה.

ראשית , בהתאם לגובה התביעה יש להחליט האם מגישים אותה לבית משפט השלום [ תקרה בסך 2.5 מיליון ₪ או למחוזי, מעל התקרה הנ"ל ] .

לתביעה יש לצרף חוות דעת רפואית אשר אומדת את הנזק הרפואי וקובעת מהם אחוזי הנכות שנותרו לתובע עקב הפגיעה. לרוב יהיה מדובר בחוות דעת אורתופדית עקב פגיעות בגפיים אך יש גם פגיעות נוספות לעיתים, למשל פגיעות פנימיות, נפשיות ועוד. הנתבע ישלח את התובע לבדיקה אצל מומחה מטעמו ועל הצדדים יהיה להגיע להסכמה על גובה הנכות ו/או על מינוי מומחה אובייקטיבי מטעם בית המשפט. 

לאחר שיתקבלו האחוזים הקובעים, הפיצוי יתבסס על אובדן השתכרות [ לעבר ולעתיד ], כאב וסבל, הוצאות רפואיות, עזרה צד ג' ועוד. יש חשיבות לגילו של הנפגע, כושר השתכרותו, פגיעתו התפקודית ופרמטרים נוספים. 

 

משרדנו מתמחה בתביעות נזיקין ובפרט בתביעות לאחר פגיעות במדרכה. למשרדנו מעל 30 שנות ניסיון בייצוג תובעים. משרדנו מנהל תביעות רבות בנושא, מול עיריות, קבלנים ומזיקים פרטיים.  באם נפגעת עקב מדרכה לא תקינה, פנה למשרדנו ונדאג למצות את זכויותיך. 

דוגמא לתיק שסיימנו לאחרונה לאחר נפילה של אישה בשנות ה-60 לחייה במדרכה משובשת בת"א וקיבלה 300 אלף ₪. לחצו כאן לקריאה

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן