• ראשי
  • /
  • נפגעתי בתאונת עבודה – מה עלי לעשות?

נפגעתי בתאונת עבודה – מה עלי לעשות?

זה יכול לקרות לכל אחד מאיתנו: פועל בניין, עובד מטה או כל אדם אחר שנפגע במהלך עבודתו, בדרך אליה או בדרכו הביתה. תאונות עבודה הן רבות, שכיחות ויש להן תת-קטגוריות רבות. איך מתמודדים משפטית?

ראשית, זה הטיפול בנזק שנגרם כתוצאה מאותו אירוע. שנית, מתחילות לעלות השאלות: מי יפצה אותי על הנזק שנגרם לי? למי צריך לפנות? האם עורך דין תאונות עבודה יכול לסייע במקרה הזה? איפה נכנס הביטוח הלאומי לתמונה והאם הוא משלם לי פיצוי? אילו עוד גורמים ניתן לתבוע? על כל התשובות לשאלות המהותיות, תוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

מהי תאונת עבודה?

תאונת עבודה מוגדרת בסעיף 79 לחוק הביטוח לאומי נוסח משולב התשנ"ה-1995. החוק מגדיר תאונת עבודה כתאונה שאירעה תוך כדי עבודתו של הנפגע ועקב עבודתו. תאונת עבודה נחשבת לכזו כאשר היא מתרחשת בדרך מהבית לעבודה, במהלך יום העבודה או בדרך מהעבודה הבית [בכפוף למספר סייגים].  משכך, על מנת שתאונה תכנס לגדר "תאונת עבודה", צריכים להתקיים שני תנאים מצטברים:

  1. התאונה קרתה במהלך שעות עבודת הנפגע.
  2. התאונה קרתה עקב תנאי העבודה בהם נאלץ לעבוד הנפגע.

ביטוח נפגעי עבודה נועד לפצות מבוטחים שנפגעו בעבודה או בתאונה או שחלו במחלת מקצוע בגין אובדן שכר או הכנסה בתקופה שלאחר הפגיעה, שבה נעשו בלתי כשירים לעבוד, או בגין הנזק הגופני או הנפשי מהפגיעה. ביטוח נפגעי עבודה גם מסייע לנפגעים אלה לחזור לעבודה בעזרת שיקום מקצועי. המוסד לביטוח לאומי באמצעות קופות החולים מספק טיפול רפואי מלא לנפגעי עבודה הכולל לפי הצורך גם שיקום רפואי, החלמה, שירותי סיעוד ועוד.

מה אומר החוק? אפשר דוגמאות למקרים ספציפיים?

בוודאי. סעיף 80 לחוק הביטוח הלאומי מגדיר מתי פגיעה בעבודה יכולה להיות מוכרת כתאונת עבודה. כך למשל, עובד שנפגע תוך כדי עבודה או עקב עבודה. כך למשל, עובד שהגיע למקום העבודה ונפל כתוצאה מליקוי מסוים. מקרה נוסף הוא של עובד שהיה בדרך לעובדה או בדרך הביתה ממקום העבודה. למשל: עובד עזב את מקום העבודה ובדרכו הביתה נפל ושבר את הרגל.

חשוב לציין: אם עובד חזר לביתו, אך חלה סטייה מהותית מהדרך בה הוא אמור להגיע הביתה, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי. כך למשל, עובד חזר הביתה אך בדרכו עצר איפשהו בשביל סידורים. גם אם נפגע כתוצאה מנפילה או תאונה הוא לא יהיה זכאי לפיצוי. כמובן, כל מקרה ידון לגופו ועל מנת לקבל חוות דעת מקצועית, יש צורך לקבל ייעוץ מעורך דין תאונות עבודה . אגב, אם העובד סטה מהדרך לצורך לקיחת ילדו מהגן, או כל מקום אחר שקבוע בחוק, ייתכן ויהיה זכאי לפיצוי.

פציעה בעבודה

האם אירוע לב או שבץ מוחי נחשבים כתאונת עבודה?

אירוע לב או אירוע מוחי עשויים להיות מוכרים כתאונת עבודה, בעיקר אם מדובר באירוע חד פעמי שקרה במהלך עבודה. כמובן, יש חשיבות למועד האירוע והשאלה היא האם האירוע שקרה במהלך העבודה היה בסמוך לאירוע המוחי או הלבבי. עורך דין תאונות עבודה יידע בהתאם לנסיבות התאונה והמסמכים הרפואיים האם ניתן לסווג את האירוע כתאונת עבודה ולהגיש תביעה לביטוח הלאומי.

רוצים דוגמא? נניח שבעל משרד לראיית חשבון ניהל ויכוח עם לקוח, אשר לא רצה לשלם לו. לבעלים נגרם מתח רב כתוצאה מהאירוע וכעבור זמן מסוים הוא לקה באירוע לב. ייתכן ומגיע לו פיצוי על פי חוק.

נפגעתי בתאונת עבודה, מה עליי לעשות כעת?

א. ליידע את המעביד ולקבל דו"ח אשר מעיד על התאונה [ב.ל 250]

ב. לתעד את הפרטים אודות נסיבות התאונה.

ג. עדים. יש לרשום את פרטי הקשר של העדים הרלוונטיים לתאונה.

ד. יש לתעד את כל המידע הרפואי הרלוונטי הקשור לתאונה, לאסוף מסמכים, קבלות וכל מידע אחר.

ה. יש לפנות לעורך דין מומחה לתאונות עבודה.

אופן התביעה נגד ביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי מעמיד את הנפגע בפני ועדה רפואית וקובע את נכותו הזמנית והצמיתה. התביעה למוסד לביטוח לאומי מתחלקת לשני חלקים עיקריים:

א.   התביעה לקבלת דמי פגיעה.

ב.   התביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה, וקבלת מענק הנכות או קצבת הנכות המתאימה.

את שתי התביעות הללו ניתן להגיש לביטוח הלאומי אך ורק באמצעות הטפסים המיועדים לכך.

כיצד מחושב הפיצוי?

1. נכה עבודה שנקבעה לו דרגת נכות לצמיתות בשיעור הפחות מ-9% אינו זכאי לגמלה.
2. נכה עבודה שנקבעה לו דרגת נכות לצמיתות בשיעור של 9% – 19.99%- יקבל מענק חד פעמי.
3. נכה עבודה שנקבעה לו דרגת נכות לצמיתות בשיעור של 20% – 100% – יקבל  קצבה חודשית.

* נכויות זמניות – נכה עבודה שנקבעה לו דרגת נכות זמנית בשיעור של 9% – 100% – יקבל קצבה חודשית.

תביעה נגד גורמים נוספים

  • תביעה נגד המעביד – במקרים בהם לא דאג לספק לעבוד סביבה עבודה בטוחה ותקנית, למשל עקב אי מיגון, שימוש במכשירים תקולים, נהלי עבודה לא בטיחותיים ועוד .
  • פוליסת תאונות אישיות.

למה לפנות אלינו?

משרדנו מתמחה בתביעות  נזיקין לאחר תאונות עבודה. משרדנו עובד למיצוי זכויותיו של הנפגע החל משלב התאונה ועד שלב הפיצוי ומלווה את הנפגע בכלל השלבים בביטוח הלאומי. במקרים המתאימים משרדנו יגיש תביעה נגד המעביד בבית המשפט וכן ידאג למיצוי הביטוחים האישיים של הנפגע.

משרד ענת גינזבורג עורכי דין, נוטריון ומגשרים נחשב לאחד המשרדים המובילים בתחום הנזיקין והרשלנות הרפואית ומדורג בדירוג היוקרתי של DUNS 100 . הוא הוקם ע"י עו"ד ענת גינזבורג, בעלת ותק של מעל 30 שנות ניסיון כעו"ד, בוגרת לימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב, בעבר שימשה גינזבורג כמפקחת במשרד העבודה והרווחה במחוז ת"א והמרכז. לרשותה ניסיון רב בתחום הנזיקין והרשלנות הרפואית, הן בתפקידיה הקודמים והן בתפקידה כעורכת דין מן המניין, כיום. בעבר שימשה גם כסגנית בכירה של פרקליטת המחוז והתמחתה בייצוג אגף השיקום ומערכת הביטחון נגד נכי צה"ל, תביעות נגד המדינה בנושאים שפורטו קודם לכן.  כשפרשה מהפרקליטות האזרחית בשנת 1997, הקימה משרד עורכי דין עצמאי המייצגים תובעים בלבד בתחומי הנזיקין לרבות תאונות עבודה. במשרד עורכי דין מומחים לתחומי הנזיקין, בעלי ניסיון וותק.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן