• ראשי
  • /
  • רשלנות רפואית באבחון

רשלנות רפואית באבחון

רשלנות רפואית באחסון

רשלנות רפואית באבחון  – מקרה בו אבחנה כלשהי במצבו של המטופל אינה מתקבלת במועד הסביר והרגיל בו מצופה מרופא \ מוסד רפואי לאבחן את אותו מצב רפואי, בהתאם לפרקטיקה הרפואית הסבירה או שנעשית טעות באבחנה,  בין אם מדובר במצבים מסכני חיים שיש לאבחן ולטפל תוך זמן קצר מאוד, לרבות אירוע מוחי\ לבבי, מצבים אחרים של איחור באבחון של מומים בהריון ובין אם במחלות אשר מתפתחות בצורה איטית יותר, לרבות סרטן או מחלות שונות. באם נגרם לנפגע נזק מאותו איחור באבחון, ייתכן ותעמוד לו עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית. 

לעיתים איחור באבחון מתבטא באבחנות שגויות של הצוות הרפואי וקונספציה כי מדובר במצב רפואי אחר ללא אבחנה מבדלת. הדבר עלול לגרום לטיפול לא מתאים ובנוסף חוסר טיפול מתאים לבעיה הרפואית האמיתית. מצב כזה בשפה המשפטית נקרא רשלנות רפואית באבחון.

בפסיקה נקבע כי על הרופא לחקור ולבדוק בהתאם למומחיותו ולפרקטיקה הסבירה ולהגיע לאבחנה רפואית מתאימה. כפי שנצפה מרופא המשפחה לאבחן מחלה ויראלית ולשלוח את החולה לבדיקות נוספות, לרבות בדיקות דם ובדיקות הדמיה במקרים מתאימים, כך גם נצפה מרופא במלר"ד [ מוקד לרפואה דחופה ] לאבחן שבץ או אירוע לבבי בהגיענו לבית החולים. יש לזכור כי חשוב להגיע מוכנים לתביעה שכזו וכדאי לשכור את שירותיו של עורך דין לרשלנות רפואית על מנת שנוכל לקבל את הפיצויים המגיעים בחוק.

רשלנות באבחון שבץ מוחי

שבץ הוא אירוע חירום רפואי, שעלול להביא לפגיעה עצבית קבועה, לסיבוכים ולמוות. הוא הגורם העיקרי לנכות אצל מבוגרים בעולם המערבי והסיבה השנייה למוות ברחבי העולם. בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות, מתרחשים כ-15,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי מדי שנה. שבץ מתרחש כאשר ישנה הפרעה פתאומית באספקת הדם לרקמת המוח. ע"פ נתוני משרד הבריאות, רק כ-40% מהמקרים (כ-5,200 חולים) מגיעים בחלון הזמן המתאים לטיפולים מתקדמים מונעי נכות, כ-7,800 חולים אינם מגיעים לבית החולים בחלון הזמן הנדרש, כ-2,000 מהחולים אינם מגיעים כלל לבית החולים וחלקם לוקים בשבץ מוחי קשה שאפשר היה למנוע.

כאשר מגיע מטופל עם חשד לשבץ, יש לנסות ולקבוע ככל האפשר את סוג השבץ, ולאחר מכן לטפל בכך בהתאם לפרוטוקול. סימנים קליניים לשבץ מתחילים באופן פתאומי, בדרך כלל תוך שניות עד דקות ובמרבית המקרים אינם מתקדמים. התסמינים קשורים לאזור אשר נפגע במוח. ככל שהאזור הפגוע במוח גדול יותר, כך פונקציות תפקודיות רבות יותר עלולות להיפגע. מרבית המקרים, הסימפטומים משפיעים על צד אחד בלבד של הגוף. לרוב, הפגיעה המוחית היא בצד ההפוך לצד הפגוע בגוף. על הרופא והצוות הרפואי לאבחן במהירות את העובדה שמדובר בשבץ ואת סיווגו, ולפיכך להעניק את הטיפול המתאים.

אנו עדים למקרים בהם חולים אשר מתלוננים על כאבי ראש "נשלחים לביתם" מבלי שנבדקים בצורה יסודית, ולאחר מכן מתברר שחוו שבץ ונותרו עם נזק קשה לצמיתות. איחור באבחון שבץ מוחי עלול להביא לנכויות קשות ותפקודיות. ככל שהאבחנה לא נעשית בזמן הנזק עשוי בהתאם לגדול.

רשלנות באבחון התקף לב [ אוטם שריר הלב ] 

אוטם שריר הלב, או התקף לב, הוא מצב שבו נגרם נזק לשריר הלב, בעקבות חסימת אחד העורקים המובילים. העורקים הללו נקראים עורקים כלילים. בעקבות החסימה, אזור מסוים בשריר הלב, המקבל אספקת דם מאותו עורק כלילי שנחסם, עובר נמק ובהמשך נוצרת באזור צלקת. האזור הצלקתי מאבד את היכולת להתכווץ ולקחת חלק בפעילות התקינה של שריר הלב כמשאבה המזרימה דם לאיברי הגוף. במקרה של חשד לאירוע לבבי, על הצוות הרפואי להתרשם מהתסמינים הכוללים בין היתר לחץ בחזה עם הקרנות לכתפיים, לגב, ללסתות ולאיברים נוספים, זיעה, בחילה, קוצר נשימה ועוד.

במקביל יש לבצע בדיקות מתאימות, לרבות בדיקת אק"ג ובדיקות דם אשר מאבחנות אנזימים שונים בדם לרבות טרופונין אשר מעידים על ההתקף. חשיבות האבחון הינו קריטי מאחר ואבחון מהיר אשר מוביל לטיפול מידי עשוי להציל חיים ולמנוע נכויות קשות.

במקרים בהם נעשית אבחנה שגויה  ואי אבחון של האוטם אשר גורמים לנזק, ייתכן ותעמוד לזכות הנפגע עילת תביעה על רשלנות באבחון אוטם לבבי. למשל כאשר מגיע מטופל לקופ"ח עם תסמינים של אוטם אשר לא נבדקים בצורה יסודית או שמא נבדקים ע"י אק"ג או בדיקות אחרות אך לא מגיעים לאבחנה מתאימה, וכתוצאה מכך המטופל עלול להיפגע בצורה קשה.

רשלנות באבחון סרטן

רשלנות באבחון של סרטן עוסקת במקרים רבים ומגוונים. מאחר שישנם סוגי סרטן רבים, אשר לכל סוג יש את המבנה והייחודיות שלו ומשכך גם האבחון והטיפול שונים מסוג אחד לאחר. הרשלנות באבחון עשויה להיות בין היתר במצבים בהם יש תלונות של החולה אשר בין היתר עשויות להצביע על אבחנה של סרטן, אולם הוא אינו נשלח לבדיקות מתאימות ובינתיים הסרטן גודל ומתפשט.

רשלנות אחרת עשויה להיות במקרים בהם אין התייחסות לעברו של המטופל, בדיקות שעשה או לגנטיקה ותורשה משפחתית, מה שעשוי לגרום לאיחור באבחון של סרטן.  כאשר יש היתכנות לתביעה בגין רשלנות באבחון, יבחן ביהמ"ש האם הייתה חריגה מהפרקטיקה הסבירה הנהוגה במצבים אלה, והאם נגרם נזק מאותה רשלנות.

פנייה לעורך דין בעקבות רשלנות באבחון

הדוגמאות הנ"ל הינם רק חלק ממצבים בהם עשויה להיות רשלנות באבחון של מצב רפואי. תפקידו של עורך דין רשלנות רפואית הוא לקבל את המידע הראשוני מהנפגע או ממשפחתו, לעבור על המסמכים הרפואיים ובעזרת נסיונו ומומחיותו להחליט האם יש "ראשית ראיה" להיתכנות תביעה בגין רשלנות רפואית. באם התשובה חיובית, עורך הדין יעביר את החומר הרפואי למומחה רפואי רלוונטי לתחום הפגיעה, אשר תפקידו יהיה לספק חוות דעת משפטית אשר תתייחס לקשר הסיבתי בין הרשלנות לפגיעה וכן לגובה הנכות שנותרה כתוצאה מכך .

לאחר שתתקבל חוות הדעת יחליט עורך הדין האם יש צורך בחוות דעת נוספות, בהתאם לנכויות שנותרו אצל הפגיעה. לאחר מכן יגיש עו"ד את התביעה לבית המשפט השלום/מחוזי בהתאם לסכום הנתבע. הסכום הנתבע יכלול בין היתר ראשי נזק של אובדן השתכרות, כאב וסבל, עזרה צד ג' ועוד. פעמים רבות עקב הנכויות הקשות שיוותרו התביעות הן מעל 2.5 מיליון ₪ ולכן התביעות מוגשות לבית המשפט המחוזי. 

חשוב לדעת כי הנתבעים הם בדרך כלל מוסדות רפואיים גדולים וחזקים כגון קופות חולים או בתי חולים , באמצעות החברות המבטחות שלהם, ולכן יש להם משאבים רבים. על כן מדובר בתביעות מורכבות וישנה חשיבות עליונה לייצוג על ידי עורך דין אשר מתמחה בייצוג נפגעים ברשלנות רפואית. מרבית התביעות ברשלנות רפואית מסתיימות בגישור או בפשרה. חלקן הקטן מגיע לפסק דין. על כן יש חשיבות לייצוג לא רק בבית המשפט אלא גם בגישור. חשוב שעורך הדין יידע את נקודות החוזק והחולשה של התיק, ויוכל לקבל החלטות אשר יטיבו עם הלקוח וימצו את זכויותיו בצורה מקסימלית בהתאם לפרטי המקרה.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן