• ראשי
  • /
  • פציעות ילדים בחופשה – המדריך המשפטי

פציעות ילדים בחופשה – המדריך המשפטי

בימים אלה יוצאים ילדינו לחופשת הפסח. דומה כי אנחנו רגועים יותר שעה שהם נמצאים בגנים ובבתי הספר, ועתה מגיע החופש הגדול ויחד עימו הסכנות האורבות לילדינו, בין שהם מצויים במסגרת מאורגנת כגון קייטנות, ובין שהם מבלים עם חבריהם בים, בבריכה , יוצאים למסיבות, סרטים וכיו"ב.

טביעה בבריכה/בים

ילדים ובני נוער אוהבים לבלות בחופשת הקיץ בים , בבריכה, במתקנים כגון מגלשות מים וכיו"ב.
מדי שנה אנו שומעים על תאונות שונות בהם נפגעו ילדים ו/או נחבלו  ו/או טבעו למוות ו/או טבעו וניצלו אולם נגרם להם נזק לצמיתות.

האם הם ו/או הוריהם זכאים לפיצויים?

במקרה של טביעה בחוף מוכרז ,  קיימת לילד ולמשפחתו זכות תביעה נגד הרשות המקומית , האחראית על פי דין על הפעלתם והסדרתם של חופי הרחצה , והאחראית על העסקתם של מצילים, פקחים, וכל הקשור בהפעלת  החופים, וכן אחראית, בין היתר, לפקח על עבודתם בשעות הרחצה המוכרזות בחופים אלה. כמו כן עילת תביעה נגד מדינת ישראל / משרד הפנים, האחראי  על כך שהרשויות המקומיות ברחבי הארץ יסדירו ויפעילו את חופי הרחצה המוכרזים כחוק, ובין היתר יעסיקו מצילים בהיקף ובשעות שנקבעו על פי דין. בתי המשפט בוחנים במקרים אלה האם הרחצה היתה בחוף מוסדר, אולם אף אם הרחצה לא היתה בחוף מוכרז אלא בחוף שנחזה כמוכרז קיימת עילת תביעה. כמו כן בוחנים בתי המשפט את התנהגות המצילים, האם כלל סוכת המציל היתה מאויישת וכיו"ב. קיימים חופים שמלכתחילה עקב נתוניהם הטופוגרפיים קיימים בהם סיכונים, למשל חוף מציצים בת"א בו הרחצה ליד שובר הגלים מסוכנת ביותר וקיימות שם מערבולות וזרמים חזקים ביותר, ויש להזהיר את הרוחצים ולמנוע מהם את הרחצה שם. עו"ד ענת גינזבורג  יצגה את משפחתו של צעיר שטבע למוות בחוף מציצים, בעת שביתת מצילים,  ובמסגרת הסכם פשרה שילמו עירית ת"א ומדינת ישראל 1,250,000 ₪ למשפחה.

במידה וילד טבע בבריכה, יש לבחון את התנהגות המצילים, את מידת הסמכתם, כיצד לא הבחינו שילד טבע במים וכיו"ב. במידה  והילדים הגיעו לרחוץ בבריכה במסגרת קייטנה, יש לבחון היכן היה המדריך , כך שניתן לתבוע הן את מפעילי הבריכה, הבעלים, המציל, והקייטנה גם יחד.

פציעות בקייטנות

בשנים האחרונות נדמה כי קייטנות מתחרות זו בזו בפעילויות האתגריות שהן מספקות לילדים, כגון " הישרדות", קירות טיפוס, טרמפולינות, סוסים וכיו"ב. ככל שמדובר בילדים צעירים, כך בהתאמה עולה רמת האחריות של מפעילי הקייטנה והאחראים על המתקנים כלפי הילדים והוריהם. זאת ועוד. ככל שמדובר בסיכונים שאינם סבירים כגון קיר טיפוס או פעילות אתגרית לילדים קטנים, הרי ניתן לחייב את המפעילים /המארגנים בפיצוי שעה שילד נפגע בפעילות זו. בתי המשפט לוקחים בחשבון כי מדובר בילדים, וקיימת חובת זהירות מוגברת בין מפעילי הקייטנה/המתקנים לבין הילדים והוריהם, וככל שגילם של הילדים יורד כך חובה זו מתגברת. במידה וילד נפצע בעת פעילות כזו, יש לבחון, בין היתר, האם המתקן היה תקין, האם המתקן מתאים לגילו, כיצד הודרך הילד לבצע את הפעילות, כיצד  ומי פיקח על הפעילות, האם המדריכים היו מוסמכים , האם פעלו באופן מקצועי וסביר וכיו"ב.

קיימים מצבים בהם הסתבר בדיעבד כי הקייטנה לא דאגה לכינונה של פוליסת ביטוח, מה שגורם לכך שהילד נותר מול שוקת שבורה, ונותר לו לתבוע את מפעילי הקייטנה, וקיים סיכון שהם אינם בעלי יכולת פירעון, ולא ישלמו את הפיצוי. לפיכך, שעה שהורים רושמים את ילדיהם לקייטנה, מומלץ שיבדקו עם הגוף איתו הם מתקשרים האם קיימת פוליסת ביטוח בת תוקף, יבקשו לראותה, וישקלו האם לרשום את הילד במידה ולא קיימת פוליסה.

ילדים שנפגעים בתאונות דרכים

ילדינו מסתובבים בחופש הגדול ברחובות, יוצאים לסרטים, לים, לפארקים, נוסעים בהסעות לקייטנות, לטיולים. במצב כזה קיים סיכון מוגבר לתאונות דרכים, בין כהולכי רגל , בין כנוסעים באוטובוס, בין כרוכבים על אופניים שנפגעו מרכב, ובין כנוסעים ברכב של האם /האב בדרכם לבילוי.

דינו של ילד שנפגע בתאונת דרכים אינו שונה מזה של בוגר. הילד  זכאי עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לקבל פיצוי כספי עקב נזקי הגוף שנגרמו להם בתאונת דרכים, מחברת הביטוח שביטחה בביטוח חובה את הרכב בו נסעו, בין אם זה רכב פרטי ובין אם זה אוטובוס. במקרה של ילד הולך רגל למשל, או רוכב אופניים, שנפגעו ע"י רכב, על חברת הבטוח המבטחת את הרכב לפצותם. חשוב לדעת כי עפ"י החוק חברת הבטוח המבטחת בביטוח חובה את הרכב היא זו שתפצה את הנפגע, ללא קשר לשאלה מי  אחראי לתאונה, ולשאלה האם התאונה נגרמה עקב רשלנות הילד דווקא.

מה הפיצוי המגיע לילד ומשפחתו?

במידה והילד סובל מנכות עקב הפציעה, הוא זכאי, בין היתר, לפיצוי בגין כאב וסבל, אובדן השתכרות בעתיד, הוצאות רפואיות, נסיעות וכיו"ב. במידה וההורים סעדו את בנם הם זכאים לפיצוי בגין הפסדי שכר בתקופה זו. במידה והילד נספה בתאונה, הפיצוי שישתלם הוא עבור אובדן השתכרותו בעתיד, קיצור תוחלת חיים, כאב וסבל וכיו"ב. ראוי לציין כי עד לשנת 2004 הפיצוי בגין פטירת ילד היה זעום ביותר ( עשרות אלפי שקלים ), אולם בעקבות פסק דינו של בית המשפט העליון בפרשת אטינגר ( הלכת " השנים האבודות ") השתנתה ההלכה לחלוטין וכיום זכאית המשפחה לקבל פיצוי ריאלי עבור אובדן השתכרותו של המנוח עד גיל הפרישה.

ביטוח תלמידים

מרגע בו הילד מתחיל את מסגרות החינוך הוא מבוטח בביטוח תלמידים .  ביטוח זה מכסה כל פציעה בה נפגע הילד, 24 שעות ביממה, לרבות חופשות, ללא קשר לשאלה האם הילד אשם בפציעתו אם לאוו. חשוב לציין כי הסכומים המשתלמים במסגרת ביטוח התלמידים הינם נמוכים ביותר.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן