• ראשי
  • /
  • הוכחת קשר סיבתי בתביעות רשלנות רפואית

הוכחת קשר סיבתי בתביעות רשלנות רפואית

יד עם כפפה רפואית מחזיקה פטיש שופטים ליד סטטוסקופ רפואי

הוכחת קשר סיבתי הינה אבן יסוד בתביעות העוסקות ברשלנות רפואית. חובתו של התובע בתביעות אלו, היא הוכחה כי קיים קשר סיבתי ישיר בין התרשלות הצוות הרפואי בטיפול שהוענק למטופל התובע, לבין הנזק שנגרם למטופל. ללא הוכחת קשר סיבתי בין 2 הגורמים הנ"ל לא תעמוד לרוב עילת תביעה למטופל.

מהו קשר סיבתי?

קשר סיבתי הוא הגורם המקשר שצריך להתקיים בין התנהלות הרופא/הצוות הרפואי הנתבע, לבין הנזק שנגרם למטופל בעקבות כך, כדי להוכיח שאכן התקיימה רשלנות רפואית. הקשר הסיבתי מורכב משני מרכיבים:

  • קשר סיבתי עובדתי: האם הנזק היה נגרם אלמלא התרשלות הצוות הרפואי?
  • קשר סיבתי משפטי: האם הצוות הרפואי צריך לשאת באחריות לנזק שנגרם?

הוכחת קשר סיבתי עובדתי

הוכחת קשר סיבתי עובדתי נעשית לרוב באמצעות חוות דעת של מומחה רפואי, כאשר המומחה יתייחס לתיק הרפואי, יבחן את נסיבות המקרה ויחווה את דעתו לגבי קיומו של קשר בין התרשלות הצוות הרפואי לבין הנזק שנגרם למטופל.

כמו כן, להוכחת קיומו של הקשר, ייבדקו על ידי התביעה ראיות נוספות, כגון עדויות, ספרות מקצועית וראיות נסיבתיות. חשוב לציין כי במקרים של רשלנות רפואית אשר לא הובילו לנזק, משמע נכות צמיתה, לרוב לא תעמוד עילת תביעה לתובע. בין צידי הקשר הסיבתי צריכים כאמור להתקיים שני גורמים – הרשלנות הרפואית והנזק שנגרם כתוצאה מכך. כמובן שגם נזק שנותר למטופל אך ללא שהייתה רשלנות רפואית, לא תעמוד לו לרוב עילת תביעה.

הוכחת קשר סיבתי משפטי

הוכחת קשר סיבתי משפטי תלויה בנסיבות המקרה. בית המשפט יבחן מספר גורמים, ביניהם נסיבות המקרה (חומרת ההתרשלות, צפיות הנזק, גודל הנזק, קיומו של גורם זר שתרם לנזק) וכן יבצע מבחנים משפטיים (מבחן "הסיבה הישירה", מבחן "הצפיות", מבחן "הדמיון").

דוגמאות

  • איחור באבחון/ בטיפול מחלה: אם מצבו של המטופל החמיר והנזק שהיה קיים גדל בעקבות איחור באבחון המחלה, ניתן להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות שבוצעה, לבין הנזק. תביעות שכיחות בגין סעיף זה מוגשות לרוב בשל איחור באבחון סרטן, איחור באבחון או בטיפול של אוטם לבבי/ מוחי.
  • ביצוע ניתוח רשלני: אם, כתוצאה מניתוח שבוצע במטופל, נגרם נזק, ניתן להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות שבוצעה בניתוח – לבין הנזק שנגרם.
  • מתן תרופה שגויה: במידה וניתנה למטופל תרופה שגויה, אשר כתוצאה מהשימוש בה, נגרם למטופל נזק, ניתן יהיה להוכיח קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק שנגרם למטופל.

חשיבות הוכחת הקשר הסיבתי

הוכחת קשר סיבתי היא תנאי הכרחי להצלחת תביעת רשלנות רפואית, ולכן בית המשפט צריך לוודא במידה הגבוהה והמדוייקת ביותר, שהנתבע אכן היה זה שאחראי לנזק של התובע, ולא גורם אחר.

כיצד ניתן לחזק את הוכחת הקשר הסיבתי?

  • חוות דעת של מומחה רפואי: חוות דעת מקצועיתשל רופא מומחה, אשר מבוססת על ניתוח מעמיק של התיק הרפואי ונסיבות המקרה, יכולה לעבות את הלגיטימציה של התביעה ולחזק את הוכחת הקשר הסיבתי.
  • הוכחת נזק משמעותי: ככל שהנזק שנגרם כתוצאה מהתרשלותם של הרופא/ים הנתבע/ים גדול יותר, כך יכול להיות קל יותר להוכיח קשר סיבתי.
  • הוכחת התרשלות חמורה: ככל שההתנהגות של הצוות הרפואי מוכחת כרשלנית יותר, כך קל יותר להוכיח קשר סיבתי.

הוכחת קשר סיבתי בתביעות רשלנות רפואית היא משימה מורכבת. במידה ונגרם לכם נזק כתוצאה מטיפול רפואי או התנהלות רפואית קלוקלת ואתם חושדים שהתרחשה רשלנות רפואית, צרו עמנו קשר עוד היום. אנו במשרד עו"ד ענת גינזבורג המתמחים בתביעות בתחום רשלנות רפואית, נסייע לכם בבדיקת הנסיבות הרלוונטיות, בהערכת סיכויי הצלחת התביעה ובניית אסטרטגיה משפטית בהתאם.

שיתוף

מאמרים נוספים

ענת גינזבורג, משרד עורכי דין, נוטריון ומגשרים ידאג לכם לפיצוי הטוב ביותר!

להערכת סיכוי ושווי תביעתך ללא התחייבות, חייג עכשיו או מלא את הפרטים הבאים ונחזור אליך

דילוג לתוכן